سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بلوچستان
نویسندگان
لینک دوستان

شهر جالق از قدیمی‌ترین شهرهای استان سـیـسـتـان و بلوچستان و به لحاظجغرافیایی سرزمین جلگه‌ای و تپه‌ای ماهورهای بوده و خاک بسیار حاصلخیزی دارد. کلبخش دارای 33 رشته قنات چشمه و فقط شهر جالق دارای 11 رشته قنات آب شیرین و گوارامی‌باشد.

این شهر از طرف شمال به کشور پاکستان، از طرف جنوب به شهرستان سراوان، از طرفمشرق به کشور پاکستان و بخش بم‌پشت و از مغرب به شهرستان خاش محدود می‌شود.

جالق در قدیم‌الایام به شهر <گلشن> مشهور بوده است که به‌دلیل حمله وتاراج مغول و به بار آوردن خسارات غیر قابل جبرانی به زیرسازی ساخت‌های آن به شهرجالق یعنی خار و خاشاک  در زبان بلوچی تغییر نام داده است.

جالق دارای نخلستان‌های بکر و سر به فلک کشیده بی‌نظیر و انواع محصول خرماستو با آثار فرهنگی و تاریخی بی‌شمار خود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.  ‌

شهر مرزی جالق با 21 محله و نسبت 1 به 2 زمین‌های کوهستانی به دشت درشرقی‌ترین نقطه سراوان و استان قرار گرفته است و همسایه پاکستان به‌شمارمی‌آید.

جـالـق نـام یـکـی از کـهـن‌تـریـن بخش‌های بلوچستان است که قبلا گلشن نامداشته و پس از حمله مغول و تسلیم به آنان به علت ویرانی به‌نام (جالق، خار و خاشاک) را به خود گرفته و هنوز باز مانده‌های سلجوقیان در این شهر مشاهده می‌شود.  ‌

 ‌جالق در زمینی هموار واقع شده است و آب آن از کاریز تامین می‌شود. در دورهقاجار جالق از سه قلعه و دو رشته قنات تشکیل می‌شده و 400 خانوار داشته است. اینشهر دارای جاذبه‌های گردشگری و باستانی فراوانی می‌باشد.  ‌

وجود قلعه‌های فراوانی از دوره اسلامی که برخی از آنها بر روی محوطه‌هاییتاریخی (اشکانی - ساسانی) بنا شده‌اند و نیز مقابر و آرامگاه‌های سلجوقی - ایلخانیکه در شمار 17 عدد هستند که خود سند بزرگی بر اهمیت و تداوم استقرار در این منطقهدر دوره اسلامی می‌باشد.

حـال بـا تـکـیه بر شکل‌گیری فرهنگ‌های انسانی، بخش جالق را می‌توان به سهمنطقه عمده تقسیم کرد 1- منطقه کوهستانی با رشته کوه‌های فشرده و نوک تیز 2- منطقهحوزه جغرافیایی دوم شامل بخش‌هایی که دارای رودخانه‌های فصلی و زمین‌های تقریباهموار با تپه ماهورهای کم ارتفاع است حوزه و منطقه سوم جغرافیایی زمین شناسی در برگیرنده زمین‌های سطح و دشت مانند پوشیده شده از ماسه‌های بادی است.

شهر جالق با توجه به جاذبه‌های دیدنی -‌تاریخی هنوز مورد توجه باستان‌شناسیقرار نگرفته اســت و ایــن شـهــر در مــرحـلـه اول نـیـاز بـه باستان‌شناسی، سپسمعرفی این شهر لازمه به برنامه ترقی و پیشرفت فرهنگ این شهر می‌باشد.

شهر مرزی جالق به علت فاصله زیاد از مرکز و قرار گرفتن در نقطه صفر مرزری ازیک جهت و از طرف دیگر عدم توجه دولت‌ها عقب ماند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وتوجه به شهرهای مرزی بی‌نهایت رسیدگی و کمک شایان توجه‌ای شده، اما بـه‌عـلـت عـمـقعـقـب مـاندگی هنوز مشکلاتی گـریـبـان‌گـیـر مردم این خطه است که یکی از بزرگ‌تریننهادهای که می‌تواند این شهر را معرفی کند شهرداری است، با اعتبارات استانی ووزارتی ‌که بـنا به انتظار مردم نـمـی‌تـوانـد جـوابگو بـاشـد. امـیـد استاعـتـبــارات شــایـان تــــــوجـــهـــــی بـــــه شـهرداری‌های این گـــونــهشـهــرهــای دیــدنـی بـه‌مـنـظـور جذب گردشگران اختصاص یابد.

 


[ دوشنبه 92/11/14 ] [ 9:44 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب