سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بلوچستان
نویسندگان
لینک دوستان

روستای ناهوک از توابع بخش جالق شهرستان سراوان با مختصات 62 درجه و 20 دقیقه طول شرقی و 27 دقیقه عرض شمالی، در فاصله 25کیلومتری شمال غربی جالق و در 35 کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده است این روستا از غرب به روستای کشوک و از جنوب غربی به روستای کوپک محدود می شود. روستای ناهوک با ارتفاع 1300 متر از سطح دریا، اقلیمی گرم و خشک دارد. از تاریخچه این روستا، اطلاع دقیقی در
دست نیست و طبق اسناد تاریخی در قدیم نام ناهوک نصرت آباد بوده ولی به دلایل نامشخصی تغییر نام داده و به ناهوک امروزی تبدیل شده است.
در این روستا اقوامی با شهرت نصرت زهی، نصرتی، نصرت، ارباب و دهقان زهی زندگی می کنند و ساکنان این روستا به کشاورزی مشغول اند.
منطقه سردشت میانه ای از اعتدال طبیعت است که در روستای ناهوک واقع است و دیدنی های زیبایی همچون «سیکندر» و «چاه وامه» و «دروازه دلینوک» در این منطقه دیده می شود اما معروف‌ترین جاذبه های این منطقه آبشار «جوتین گون» نام دارد.
از آثار روستای ناهوک می توان بنای خود قلعه ، مسجد قلعه و سنگ نگاره های ناهوک را نام برد. استقرار دره ای، مزارع سرسبز و باغ های میوه و نخلستان، چشم انداز جذاب و زیبایی پدید آورده است.
اما سنگ نگاره ها مجموعه بی نظیری را پدید آورده است مجموعه‌ای کم نظیر از نقش و نگار کنده شده بر سینه سنگ ها و صخره ها که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
مردمان گذشته در دوران پیش از تاریخ برای انتقال پیام و مفاهیم ذهنی خود اقدام به ترسیم یا ایجاد نقوش و علائم روی سطوح مختلف می کرده اند و این سنگ نگاره ها یکی از منابع مطالعاتی پژوهشگران در کنار سایر آثار برجای مانده از این منطقه به شمار می رود.
سنگ نگاره ها به نوعی هنر دستان مردانی را نشان می دهد که با ذهنی زیبا به زندگی نگاه می کرده اند و تصورات و افکار خود را با دو شکل نقوش برجسته و نقوش «نقش کنده» بر پهنه و پیکره سنگ ها حک می کرده اند.
این نقوش توسط مردان شکارچی یا گله دار به دلایل و مقاصد گوناگون ترسیم شده و بر روی صخره های دره نگاران حک شده است.
از ظاهر و شیوه اجرای نقش و موضوعات نقوش می توان به قدمت و پیشینه کهن و تاریخی آن منطقه پی برد. در این سنگ نگاره ها نقوش انسانی به صورت ملبس یا برهنه و نقوش حیوانی مانند اسب، الاغ وحشی، مار، گاو، سگ، روباه و هنر بسیار دیده می شود.
در مطالعات جوامع بشری در عصر پیش از تاریخ سنگ نگاره ها از اهمیت خاصی برخوردارند به طوری که در زمانی که خط و کتابتی وجود نداشته مردم برای انتقال مفاهیم ذهنی خود به دیگران از این گونه شیوه های ارتباطی استفاده می کردند.
این هنر به خوبی در شهرستان های سراوان، خاش، نیکشهر، قصرقند و ایرانشهر نیز قابل مشاهده است اما بسیاری از ساکنان استان از وجود سنگ نگاره ها اطلاعی ندارند.
سنگ نگاره های رشته کوه های سیاهان در شمال شهرستان سراوان نیز از این گونه محل های دارای حکاکی های صخره ای را در خود جای داده است که از مهمترین آن ها سنگ نگاره های شناسایی شده در کوه مهرگان ،دره کندیک، دره شیر، پلنگان دره دار، دره درو، دره هلی، کوه تونان، سیب سوران و نقاشی های صخره ای پیرگوران، سنگ نگاره های سردشت ناهوک، دره نگاران و گشت است.
نقوش این سنگ نگاره به ادوار مختلف زندگی بشر از حدود 10 هزار سال قبل تا دوران معاصر تعلق دارد و به مرور زمان ایجاد نقوش جدید باعث محو نقوش قدیمی تر شده است.
بی شک می توان دره نگاران را بزرگترین مجموعه معرفی و شناخته شده سنگ نگاره در ایران معرفی کرد که در واقع نگارخانه ای زیبا و جالب توجه از نگارگران هزارسال را در معرض دید علاقه مندان قرار داده است.
حتی سالخوردگان روستای ناهوک گواهی می دهند که پدران آنها این نقوش را دیده و از آن در حکایت ها و داستان های خود یاد می کردند.
ناهوک اما تنها به سنگ نگاره ختم نمی شود طبیعت زیبا و بکر این مکان چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند . سر تاسر ناهوک پر است از درختان زردآلو، انجیر، انگور، انار، هلو و خرما به طوری که از فصل بهار تا آخر فصل پاییز مردم این دهستان از محصولات خود استفاده می کنند.
این دهستان یکی از جاذبه های توریستی سراوان و سیستان و بلوچستان می باشد که به خاطر خوش آب و هوا بودن منطقه و سرسبزی آن روزانه مخصوصاً در ایام تعطیلات صدها نفر از این منطقه بازدید می کنند.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ناهوک ، قنات سرچشمه که یکی از پرآب ترین قنات های استان است، می باشد به طوری که قریب به 400 لیتر در ثانیه آبدهی دارد و در مواقع بارندگی تا 600 لیتر در ثانیه نیز می رسد.
آبشار چوتین گون که در 10 کیلومتری غرب دهستان قرار دارد و روزانه پذیرای مسافران و مهمانان این دهستان است، دروازه دلونگ تپه ای است طبیعی که در اثر جریانات فرسایشی طاق مانند شده است و از زیر آن آب روان و زلالی جاریست که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند، آبشار پالیزوک نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ناهوک می باشد که در غرب ناهوک و در 12 کیلومتری آن قرار دارد.
مسجد قلعه یکی دیگر از آثار باستانی این دهستان می باشد که قدمت آن به چندصدسال می رسد که اهالی زمانی که در قلعه زندگی می کردند محل انجام نماز و مراسم مذهبی آنان بوده است.
روستای ناهوک شهرستان سراوان با 5 هزار نفرجمعیت یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان سراوان می باشد.
این روستا که در 35 کیلومتری شمال شهر سراوان و در بخش جالق این شهرستان واقع شده است دارای بیشترین آثار ثبت شده و تاکنون 12 اثر تاریخی این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
روستای ناهوک علاوه بر دارا بودن آثار طبیعی و تاریخی چون مناظر زیبا و قنات پرآب و کمپ گردشگری دارای قلعه، مساجد، تصاویر موزه ای پیش از تاریخ بوده و سنگ نگاره های دره نگاران در محدوده این روستا با 10 هزار سال قدمت به عنوان بزرگترین مجموعه سنگ نگاره شناسایی شده کشور می باشد که همه ساله گردشگران زیادی را به این روستا جذب کرده است.
دهستان ناهوک دارای مردمانی خونگرم، مذهبی و وفادار می باشد و شغل اصلی این مردمان کشاورزی و دامداری است و از محصولات کاشت این دهستان می توان محصولات جالیزی، گوجه، بادمجان، فلفل، پیاز، انواع سبزیجات، جو، گندم و ذرت خوشه ای را نام برد.
قنات روستای ناهوک یکی از پرآب ترین قنات های سطح استان سیستان و بلوچستان بوده و با 400 لیتر آب در ثانیه مکان بسیار مناسبی برای تفریحات و ورزشهای آبی می باشد.


[ دوشنبه 92/12/12 ] [ 11:12 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب