سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بلوچستان
نویسندگان
لینک دوستان

توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

1- افرادی که در حال اسکی کردن، حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند. برای اینگونه محیط‌ها عینک‌هایی لازمند که فقط 12 ـ 8 درصد نور را از خود عبور دهند.

2 ـ عینکهای رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل کردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی که می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی کنند ، توصیه می‌شود از عینکهای قهوه ای استفاده کنند ، چرا که این عینکها نور آبی آسمان را کاهش وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود .

3 -اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود که از عینکهای آفتابی سبز رنگ استفاده نکنید چرا که تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌کند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یک اصل بدانید که بهترین رنگ برای عینکهای آفتابی در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه ای است.

 

4ـ شیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت کافی داشته باشد. پلی کربنات از همه مواد مقاوم تر است.

5 ـ قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل در این خصوص صورت گیرد .

6 - یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه طرح دار تکان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و کج و معوج دیده شود .

7 - اگر می‌خواهید بدانید که تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید اگر عینک آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید .

8 - کودکانی که برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند باید از عینکهای مخصوص خودشان استفاده کنند .

9 - اگر در محل کار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینکهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )

10 - افرادی که تحت عمل آب مروارید یا لیزیک یا لازک قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینکهای آفتابی مجاز استفاده کنند .

11- بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌کند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال کسانی که از قطره های چشمی‌یا قرص داکسی سیکلین استفاده می‌کنند ) باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند .

12- عینکهای آفتابی با شیشه‌های رفلکس که دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسکی یا کوهنوردی مناسب می‌باشند .

13- با توجه به هزینه‌های مختلف که روزمره متحمل می‌شوید خرید یک عینک آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلکه ضروری می‌باشد . بهای استفاده از عینکهای تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می‌باشد .

14 - برای تهیه عینک آفتابی بهتر است با یک چشم پزشک مشورت کنید و یا از یک اپتومتریست کمک بگیرید . و جهت خرید آن به عینک فروشیهای معتبر مراجعه نمایید . با خرید یک عینک خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده کنید .

15- اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینک طبی استفاده می‌کنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینکهای آفتابی مخصوص که بر روی عینک طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینک طبی خود شیشه های فتوکروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .
16 - سعی کنید هنگام خرید رنگ خاکستری را برای عینک خود انتخاب کنید. رنگ خاکستری شدت نور را گرفته و رنگ اجسام را تغییر نمی‌دهد و رنگ دید طبیعی برایتان فراهم می‌کند.

 


[ یکشنبه 92/11/6 ] [ 3:14 عصر ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

بلوچ ها کیستند؟
مردمشناسان از نگاه اندام، اندازه جمجمه، گونه و رنگ چشم و مو آنان را هندوایرانی می دانند. ایوانف ریشه و تبار بلوچ ها را ایرانی می داند اما نه به گونه ایرانی های خاوری و کُردها و کرزن بر پایة برآیند پژوهش زبانشناسان زبان بلوچ ها را از شاخه ایرانی زبان های هندواروپایی دانسته است. زبان بلوچی از گروه زبان های ایرانی باختری است و با زبان ایرانی میانه و پارتی خویشاوند است. خویشاوندی بلوچی با زبان های شمال باختری ایران می تواند راهی برای یافتن خاستگاه آنان باشد.
:گیلان خواستگاه کوچ و بلوچ
بلوچ ها و کوچ ها چگونه در کوهستان های کرمان پدیدار شدند؟ در فتوح البلدان بلاذری و تاریخ طبری که در سده های دوم و سوم نگاشته شده اند به هنگام نگاشتن رویدادهای کرمان یادی از کوچ و بلوچ ها نمی رود. پس بی گمان آنان در آن زمان در کرمان نمی زیسته اند. کجا بوده اند؟ برخی در این تلاشند که آنان را باشنده شمال خاوری ایران در مرز شمالی خراسان بدانند و می گویند که آنان در برابر تازش هیاطله از سرزمین و زیستگاه خود گریخته و رو به جنوب نهاده اند و با تازش مغولان و تیمور به بلوچستان امروز آمده اند، که نمی تواند راستینه ای در تاریخ باشد. بی گمان راه کوچ آنان از شمال باختری ایران به جنوب خاوری بوده است. تاریخنگار بلوچ جعفری می نویسد که بلوچ ها از دو راه راهی جنوب خاوری شده اند یکی راهی که از حلب در سوریه می آمد و دیگر راهی از کوهستان البرز. پژوهشگران بسیاری بلوچ را از باشندگان سرزمینی در جنوب باختری دریای خزر دانسته اند. دیمتری الکساندروف تاریخنگار روس می نویسد کوچ ها در دو سوی سپیدرود در گیلان می زیستند و بلوچ در کوهستان و درکنارشان میان بلندی های البرز باختری و بلندی های جنوبی کوه های تالش. تاریخنگار آذربایجانی مدداف نوشته است تالش ها در جنوب سرزمینشان همسایگانی داشتند که بعدها نام بلوچ بر خود گرفتند وی به گونه ای بر آن است که بگوید بلوچ ها نیز شاخه ای از کادوس ها، باشندگان کوه های گیلان در دوسوی سپیدرود و کوه های تالش که گالش ها و تالش های امروز بازماندگان آنانند، بوده اند. هنوز در میان تالش ها ضرب المثلی هست که می گوید « بلوچ مرز نمی شناسد» و شاید این از آن رو باشد که به گاه همسایگیشان بارها مورد تازش بلوچ ها بوده اند. ضرب المثل دیگری میان تالش هاست بدین گونه که « آرام آواز نخوان بلوچی بخوان » یعنی بلوچ با آوای بلند آواز می خواند. هیچ نشانی بر زیستن بلوچ ها در هزار سال پسین در کوهستان های باختر سپیدرود در مرز میان استان های گیلان و زنجان و آذربایجان خاوری نیست و بی گمان این ضرب المثل ها نشانی بر همسایگی آنان در روزگاران بسیار دور دارد. گر کوچ را بدانگونه که امروز در گیلکی کوچک معنی دارد کوچک بپنداریم در برابر آن بلوچ در زبان مردم کوه نشین گیلان معنی تنومندی دارد مانند « بلوچه گو » که به معنی گاو تنومند است و براین پایه می توان پنداشت که بلوچ های باشندة آن زمان گیلان تنمومند بوده اند و کوچ ریز اندام. ضرب المثلی در گیلکی هست بدین گونه که « بلوچ دونه او جور جورون چه خبره » یعنی بلوچ می داند که آن بالا بالاها چه خبر است که نشان بر بلندی اندام یا برکوه نشینی بلوچ دارد و ضرب المثل « بلوچی سپر نِخّی » یعنی بلوچ سپر نمی خواهد که شاید نشان بر پردلی بلوچ در جنگ داشته باشد. هنوز در میان بلوچ ها برای نام بردن از گروه های گوناگون مردم پسوند « زای » به کار می رود که همسان واژه « زی » گیلکی به معنی فرزند و زاده است و زای بلوچی نیز همین معنی را دارد.


[ شنبه 92/9/30 ] [ 9:51 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان یادآورسرزمین پهلوانان اسطوره ای ایران(رستم، سهراب، زال و...) است. این سرزمین که نام آن بارها در شاهنامه فردوسی آمده؛ درجنوب شرقی ایران واقع شده و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، درتمام دوره‎های تاریخی ازاهمیت ویژه‎ای برخوردار بوده است. سیستان و بلوچستان همواره در درازای تاریخ، معبر و گذرگاهی میان شرق و غرب بوده و به همین دلیل ترکیب قومی آن نیز همواره در معرض تغییر، تحول و دگرگونی بوده است. مهم ترین محصول منطقه سیستان و بلوچستان؛ گندم است که درصد قابل توجهی از زمین‎های زیرکشت را به خود اختصاص داده و صنایع آن نیز در اطراف شهرهای بزرگی چون زاهدان قرار گرفته است. شیوه های مختلف معیشت و زندگی، موسیقی سنتی و زیبا، صنایع دستی هنرمندانه وجذاب، آثار تاریخی و معماری کم نظیر، شهرهای باستانی چون شهرسوخته زابل- که با قدمت 3500 تا 4000 سال قبل ازمیلاد؛ بی‌گمان روزگارانی دراز یکی از مهم‌ترین مراکز شهرنشینی آسیا درعصرمفرغ بوده- به همراه جلوه های طبیعی چون: ساحل دریای مکران (عمان)، منطقه آزاد چابهار، دریاچه مشهورهامون و... سیستان و بلوچستان را به یکی از استا ن های جذاب ایران در زمینه گردشگری تبدیل کرده است

سکه دوزی :
پر گذشته‌ای نه چندان دور هنر سکه‌دوزی در خانواده بلوچ نقش صندوق پس‌انداز را داشته است به این صورت که زنان هنرمند بلوچ در مواقع گشاده‌دستی و رفاه، مازاد درآمد خانواده را تبدیل به سکه کرده و از آن در سکه‌دوزی استفاده می‌نمودند و در مواقعی که خانواده دچار تنگدستی می‌شده از سکه‌های پس‌انداز شده، کمک می‌گرفتند. امروزه این هنر، به عنوان تزئین رویة رختخواب پیچ و تزئینات دیوارکوب تولید و به بازارعرضه می‌شود

گلیم بافی :
این هنر در تمام استان و بیشتر در بین عشایر و طوایف بلوچ و بلوچ‌های ساکن در سیستان تولید می‌شود. و ارتباط قوی با عشایر شمال و مرکز خراسان دارد. این هنر در بلوچستان نواحی گشت، بم‌پشت، کشتگان از توابع شهرستان سراوان و بزمان، آهوران، بنت، فنوج از توابع شهرستان ایرانشهر رایج است.عشایر مواد اولیه را از پشم دام‌های خود تهیه می‌نمایند. رنگ‌های مورد استفاده در گلیم عمدتاً تیره و در زمینه‌های قهوه‌ای، قرمز تیره مایل به قهوه‌ای، آبی سیر و شتری و رنگ‌های روشن مثل زرد، سبز، کرم، قرمز، سفید است و در شکل‌گیری طرح‌های بلوچی نقش به سزایی دارد.. نقوش و طرح‌ها عموماً راه‌راه، هندسی و محرمات است.دستگاه گلیم‌بافی به صورت افقی است و کمتر از دار عمودی استفاده می‌کنند و شیوة برپایی آن در سیستان با بلوچستان تفاوت دارد. یکی از انواع گلیم "سفره نان" است که از رنگ‌های بیشتر روشن استفاده می‌شود. از بافت گلیم نوارهایی به عنوان مال‌بند، و مهار بند شتر - مانند سکه و آینه‌دوزی- نیز تولید می‌گردد که تزیین آن بیشتر با خرمهره و صدف، منگوله‌های پشمی باقی‌مانده از مواد اولیه است. گلیم در ابعاد مختلف به عنوان زیرانداز، چادرشب، کناره، سجاده، جوال و ... تولید می شود.

سکه دوزی و آیینه دوزی:
سکه‌دوزی هنری است که تولیدات آن اغلب جهت تزئین قسمت پایین تخت‌خواب‌ها، حاشیة بالای دیوار اتاق پذیرایی (به صورت نواری مستطیل شکل و بلند دیوارکوب)، به صورت آویزهای سه‌گوش در چادرهای عشایری و گاه به منظور آذین حیواناتی مانند شتر (همانند فیل‌ها در هندوستان) به کار می‌رود. سکه‌دوزی یکی از اقلام مهم جهیزیه عروس است. مناطق عمده تولید سکه‌دوزی در بلوچستان شامل اطراف شهرستان ایرانشهر (اسپکه، چانف، آهوران) و دشتیاری و منطقة سرحد، نواحی شهرستان‌های زاهدان و خاش است. همان‌طور که از نام آن پیداست در گذشته بر روی بافته‌های پشمی به صورت نوار در ابعاد مختلف سکه دوخته می‌شده و تزیینات حاشیه در طرح‌های مختلف شامل آیینه، دکمه، خرمهره، صدف و منگوله‌های پشمی بوده است و در حال حاضر بر روی نوارهای پارچه‌ای و کامواهای رنگی با انواع پولک و منجوق و نوارهای طلایی و نقره‌ای رنگ به کار برده می‌شود.

قالی بافی :
قالی‌بافی از صنایع مهم استان به شمار می‌رود و در اقتصاد جامعه اهمیت بسزایی دارد و بیشتر توسط عشایر منطقه بافته می‌شود و شامل قالیچه 3 متری و 1 در 2 متری و کناره‌‌قالی، خورجین، پشتی به ابعاد مختلف و عموماً کوچک‌تر از حد معمولی است. برای رنگ کردن نخ‌های قالی از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها بیشتر تیره وگرم، یعنی قهوه‌ای تیره، مشکی و قرمز متمایل به قهوه‌ای، مشکی و رنگ‌های روشن سفید، کرم، نارنجی متمایل به قرمز با درصد کم است. نقوش قالی‌ها اغلب گیاهی، درخت زندگی، هندسی و حیواناتی چون شتر و بز، پرندگان و نمادهای انسانی است. قالی در سیستان: قدمت این هنر، با ورود شاخه‌ای از اقوام سکائی به سیستان برمی‌گردد. این قوم در قرن پنجم پیش از میلاد بافته‌های خود را تولید می‌نمودند. زیراندازهای سیستانی به سه نوع تقسیم می‌شود: 1. نوع تاریخی یا کهن که تا آغاز سدة چهاردهم هـ.ق بافته می‌شد. 2. نوع میانه که از حدود اواخر قرن سیزدهم هـ.ق بافته شده و هنوز هم رایج است. 3. نوع نو، که هم‌اکنون بافته می‌شود. عمدة مواد اولیه توسط روستاییان تهیه شده و از رنگ‌های متنوع استفاده می‌نمایند. نقوش اغلب تجریدی و به صورت هندسی، مرغی، انسانی یا طرح و بافت کلی مددخانی، بهلوری، خشتی، سلیمانی و گلدانی و ... است. در حال حاضر فرش سیستان به دلیل نوع طرح، رنگ، نقش، ابعاد، دوام علاوه بر بازارهای داخلی در بازارهای خارجی هم فروش دارد. سیستان به لحاظ ارتباط گستردة فرهنگی و هنری با بلوچستان، عشایر خراسان، ترکمنستان، در زمینة نقش و رنگ و ابعاد قالی‌های خود با این مناطق وجوه اشتراک فراوان دارد.

سوزن دوزی:
امروز هنر سوزن‌دوزی در استان، بیشتر با نام بلوچی‌دوزی و پریوار دوزی یاد می‌شود. چرا که این هنر در منطقة سیستان (خامه‌دوزی- سیاه‌دوزی) - تا اندازه‌ای متمایز از سوزن‌دوزی بلوچستان بوده و از بین رفته است. هرجا که نام بلوچستان باشد، هنر منحصر به ‌فرد و زیبای بلوچی‌دوزی نیز در کنار آن، نمایانگر ذوق و سلیقه مردم این دیار است. اهمیت سوزن‌دوزی در نقوشی است که عمدتاً به صورت اشکال هندسی بوده و هنرمند با استفاده از ساده‌ترین مواد اولیه چون پارچه، نخ و سوزن زیباترین نقوش رنگی را به‌وجود می‌آورد. و در پریواردوزی از آینه‌های کوچک (سیصد یا هفتصد آینه) استفاده می‌کنند. اهمیت سوزن‌دوزی در زندگی روزمره مردم باعث شده تا دختران از سنین بسیار پایین، تحت آموزش این هنر قرار بگیرند. استفاده از رنگ، نوع نقوش و جنس پارچه‌ها، رابطه مستقیمی با در‌آمد اقتصادی هر خانواده دارد و با توجه به سن افراد و آداب و رسوم هر منطقه، متفاوت است. در انتخاب رنگ معمولاً رنگ‌های روشن و گرم مانند نارنجی و قرمز به عنوان رنگ‌های اصلی و رنگ‌های دیگری مثل سبز، سفید، سیاه و قهوه‌ای به عنوان رنگ‌های فرعی در طرح‌ها به کار برده می‌شود. در منطقة مکران بیشتر از رنگ‌های شاد و تند و نقوش ریز و پرکار استفاده می‌شود. نقش‌های به کار برده شده، هر کدام اسم و مفهوم خاصی دارد. این نقش‌های نمادین با عقاید، باورها، طبیعت و معیشت مردم بی‌ارتباط نیست. تداوم این نقوش در دیگر هنرهای سنتی استان مانند سفالگری، گلیم‌بافی، قالی‌بافی به وضوح قابل روئیت است. عمده‌ترین مناطق تولید سوزن‌دوزی در شهرستان‌های نیک‌شهر و ایرانشهر شامل مناطق چانف، اسپکه، لاشار، فنوج، سوردمیج، شهریانج، گواتک، مته‌سنگ، انکوچ‌پیپ، هریدوک، کوپچ، قاسم‌آباد و بزمان است. همچنین در شهرستان سراوان نیز مناطق سیب‌سوران، ناهوک و گشت و در شهرستان خاش در نواحی ایرندگان و مارندگان و دیگر مناطق بلوچستان و بلوچ‌های ساکن روستاهای توابع شهرستان زابل، این هنر رایج است

سکه دوزی بلوچ :
سوزن‌دوزی عبارتست از کارهای دست‌دوزی که تنها با مدد دستان توانا و فکر خلاق هنرمندان بر عرصة پارچه جاودان می‌گردد، و آنچه برجای می‌ماند تنها حاصل ذوق، سلیقه، ابتکار و استعداد قابل تحسین هنرمندان این وادی است این هنر در بلوچستان پیشینه‌ای دراز دارد و می‌توان آن را عصارة درد و دلهای زنانه و بازتاب خاطرات تلخ و شیرین قومی در طول تاریخ برشمرد که خود آمیزه‌ای ذهنی از آهنگ و ریتم حرکت دستها گردیده است و منجر به پدید آمدن آثاری جاودان و جاودانه بر تار و پودی سرد و بی‌روح می‌گردد. انواع محصولات سوزن‌دوزی عبارتند از: رومیزی، سجاده، کوسن، روتختی، جانماز، سفره عقد، پرده، آباژور، اشارپ، پشتی و ... از جمله عمده‌ترین مراکز سوزن‌دوزی استان می‌توان به: اسپکه، بمپور، نکوچ در ایرانشهر، پیپ، مته سنگ، چانف در نیکشهر، روستاهای ایرندگان و مارندگان در خاش، جالق، سوران، گُشت، کله‌گان در سراوان و همچنین در شهرستان زاهدان اشاره نمود

پشتی و خورجین بافی :
پشتی‌بافی یکی دیگر از هنرهای سنتی رایج در این استان است. نقوش به کار رفته بر پشتی اغلب همانند نقوش قالی و گلیم، و در ابعاد کوچک‌تر است. رنگ‌ها نیز معمولاً تیره انتخاب می‌شوند، مراکز عمده‌ی تولید پشتی در سیستان، نواحی بنجار، کرباسک، دهمرده، ده‌بزی، دوست‌محمد، شهرکی و ناروئی است. متأسفانه تولیدات این هنر بتدریج در حال نابودی است. همچنین این رشته ها جزء صنایع دستی این استان می باشد: سفالگری، حصیر بافی، ابریشم بافی، نوار بافی. با توجه به نى زارهاى اطراف دریاچه هامون ساخت انواع محصولات حصیرى از نوع نى که در محل به نام "لوخ" معروف است در این مناطق رونق فراوانى دارد. همچنین در مناطق مرکزى و جنوب شرقى استان نیز از برگهاى نوعى نخل بنام محلى "داز" انواع محصولات حصیرى بافته مى شود . یکى از صنایع بسیار معروف این استان سوزن دوزى است که خاص زنان بلوچ است. محصولات سوزن دوزى تنوع بسیار دارد و از لباس و رومیزى تا وسایل تزئینى را در بر مى گیرد. خامه دوزى نیز شبیه سوزن دوزى است که در بافت محصولات از آیینه هاى ریزى براى تزیین استفاده مى شود. رومیزى ، کلاه، جلیقه و پیش سینه از جمله مهم ترین چیزهایى است که بر روى آنها خامه دوزى مى شود. در روستاى کلپورگان شهرستان سراوان سفالگرى سابقه شش تا هفت هزار ساله دارد. از ویژگى هاى خاص سفال گلپورگان آن است که اولا تنها زنان به سفالگرى اشتغال دارند. در ساخت ظروف و اشیاء سفالى از چرخ سفالگرى استفاده نمى شود و شکل دهى با دست است.

خامه دوزی سیستان (خامک دوزی) :
این نوع سوزن‌دوزی، خاص منطقه سیستان است که نقوش آن توسط نخ ابریشمی یا پنبه‌ای که معمولاً به رنگ سفید است بر روی پارچة پنبه‌ای یا کتانی دوخته می‌شود. نقوش با توجه به نوع دوختشان حالت برجسته‌ای بر روی پارچه دارند که این حالت موجب زیبایی پارچه می‌گردد. کاربرد خامه‌دوزی بر روی لباس، جانماز، رومیزی، کوسن و عرقچین می‌باشد.

سفالگری:
سفالگری هنر و صنعت ظریف و حساسی است که از شرق سرچشمه می‌گیرد و آمیزه‌ای از دقت نظر و تیزبینی و زیبایی پرستی شرقی می باشد .. سفالگری را می‌توان نخستین هنر سنتی نام برد که از نیاکان و ادوار گذشته به ارث رسیده است با توجه به ظروف سفالین کشف شده در نواحی دهانه غلامان و روستای دامن می‌توان قدمت سفال را در این منطقه 2 هزار سال قبل از میلاد رقم زد. زنان بلوچ با استفاده از خاک رس اطراف محل سکونتشان به ساخت ظروف می‌پردازند و برای زیبایی آن نقوشی را که سینه به سینه از مادر به فرزند رسیده مزین می‌کنند پس از پخت ظروف سفالین به دلیل نوع خاک بکار رفته در ساختشان بعد از پخت به رنگ قرمز در می‌آیند که خصوصیات فوق این نوع سفال را از سایر سفالهای مناطق دیگر ایران متمایز کرده است ساخت سفال در حال حاضر در مناطق کلپورگان سراوان و روستای کوهک، سرباز، بصورت فعال و در مناطق هولنچکان، گلک، شاهی گور به صورت نیمه‌فعال است. از محصولات تولید شده توسط زنان بلوچ می‌توان به کوزه، چلیم، بشقاب، کاسه، قندان، سینی، گلدان، قوری، اسپند دودکن، خمیردان، سرخمیردان و ... اشاره نمود.

حصیربافی :
حصیربافی در منطقه سیستان با گویش خولک‌بافی و در منطقه بلوچستان با گویش تگرد تلفظ می‌شود. که از نظر نوع مواد اولیه با هم تفاوت زیادی دارند. خولک‌بافی از ساقه‌های نی و تگرد از برگ درختان خرمای وحشی (داز) بافته می‌شود. محصولات تولیدی حصیربافی سیستان عبارتند از: پرده، سایه‌بان و مصارف دکوراتیو نیز دارند و از محصولات تولیدی حصیربافی در مناطق بلوچستان می‌توان به روپگ (جارو)، پَروند، سواس (نوعی کفش)، سمان (زیرانداز)، سفت ـ محلی (جانماز)، کچو (خورجین)، کپات (سبد کوچک) و ... اشاره نمود. مهمترین مناطق تولید حصیربافی سیستان در شهرستان زابل و توابع آن می‌باشد و از مناطق تولیدی حصیربافی بلوچستان می‌توان به نیکشهر، سراوان و سرباز اشاره نمود.

زیور آلات سنتی :
طلا فلزی جاودان و درخشنده است که اهمیت زیادی را در زندگی تاریخ بشر داشته است وجود کوره‌های ذوب فلز در این منطقه که شاید قدیمی‌ترین کوره‌های فلز در جهان باشد نشان از قدمت هنر فلزسازی در این منطقه می‌باشد زیورآلات سنتی اغلب برای خودآرایی و گاه ریشه‌های مذهبی نیز دارد تاریخچة بیشتر نگاره‌ها و نقشها و روشهای تزئینی زیورآلات به روزگاران باستان برمی‌گردد. هنر زیورآلات سنتی در این منطقه آمیزه‌ای از هنر میناکاری، مرصع‌کاری، مشبک‌کاری، منبت‌کاری و کنده‌کاری است. این هنر دارای تنوع محصولاتی است که می‌توان به دُر (گوشواره)، سینه‌ریز، پاورنج، چوری (النگو)، سربند، گردن‌بند، کپگو اشاره نمود.

 


[ شنبه 92/9/30 ] [ 9:34 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

IFIFIFIFIFIFIFIFIFIFIFIFIF 

 

 


[ چهارشنبه 92/9/20 ] [ 9:57 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]


در آخرین لایه های جنوبی شهرستان سراوان پس از طی 70 کیلومتر از شهر سراوان در مسیر روستای ناهوک و راه پر پیچ و خم در انتهای دشت وسیع آبرفتی دره ای پر آب و با صفا عظمت طبیعت الهی را به رخ همگان می کشد.
در میان این همه زیبایی، مجموعه ای کم نظیر از نقش و نگار کنده شده بر روی سینه سنگ ها و صخره ها به چشم می خورد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
دره "نگاران ناهوک" سراوان را در واقع باید یک نگارخانه‌از نگاران هزاره‌های گذشته این منطقه دانست .
در این محل انبوهی از نقوش اصیل و قابل مطالعه وجود دارد که با توجه به تعداد زیاد نقش و نگار آن را از جمله بزرگترین مجموعه های سنگ نگاره شناخته شده در ایران محسوب می کنند.
باستان شناسان اعلام کرده اند که توجهی به مجموعه نقوش دره نگاران مشخص می کند که مهاجران و مهاجمان در هزاره قبل از میلاد مسیح به این سرزمین وارد شده‌اند.
نقوش دره نگاران که غالب آنها نقش های انسانی و حیوانی هستند به سه دوره قدیم ، میانه و جدید تقسیم می‌شوند که دوره قدیم به حدود هزاره‌های چهارم تا هشتم بر می گردد. اهالی روستای ناهوک سراوان از نقوشی که بر سینه این صخره نقش بسته به نام "سنگ پیر گوران" یاد می‌کنند و اعتقاد دارند این نقوش را غیر مسلمانان (زرتشتی) در این محل حک کردند.سنگ نگاره های نگاران
سالخوردگان این روستا نیز نقل می‌کنند که پدران آنان این نقوش را دیده و از آن یاد کرده اند و در هر صورت قدمت این نقوش را به گذشته‌های بسیار دور نسبت می‌دهند.
انسان در اعصار گذشته بویژه در دوران پیش از تاریخ برای انتقال پیام‌ها و مفاهیم ذهنی خود اقدام به ترسیم یاایجاد نقوش وعلائم روی سطوح مختلف کرده است. سنگ نگاره‌ها یکی از منابع مطالعاتی پژوهشگران در کنار سایر آثار برجای مانده از زندگی بشر در ادوار گذشته به شمار می‌رود که اکنون در این منطقه در دسترس علاقه مندان به آثار باستانی قرار دارد.
از جمله روش‌های تعیین قدمت سنگ نگاره‌ها بررسی دقیق گذشته زمان و تاثیر عوامل فرسایش بر روی نقش کنده‌هاست که تا حد زیادی اصالت آن را مشخص می‌کند.
سنگ نگاره‌ها به نوعی هنر دستان مردان را در آن زمان را نشان می دهد که با ذهنی زیبا به زندگی با دو شکل نقوش برجسته و نقوش "نقش کنده" را حک می کردند. نقوش کنده توسط مردان شکارگر یا گله‌دار به دلایل و مقاصد گوناگون ترسیم شده‌ به طوری که نقوش ترسیم شده بر روی صخره‌های دره نگاران عموما نمادین است که از اصالت خاصی برخوردارند. از روی وضع ظاهر و شیوه اجرای نقش و موضوعات نقوش می‌توان به قدمت و پیشینه کهن و تاریخی آن و منطقه پی برد ، نقوش انسانی به صورت ملبس یا برهنه و نقوش حیوانی مانند اسب، الاغ وحشی، مار،گاو، سگ و روباه با هنر دستان همین مردمان ترسیم شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سنگ نگاره ها از اهمیت خاصی در مطالعات جوامع بشری در عصر پیش از تاریخ برخوردارند به طوری که در زمان که خط کتابی وجود نداشت مردم برای انتقال مفاهیم ذهنی خود به دیگران از اینگونه شیوه ارتباطی استفاده می کردند.
با نگاه اجمالی به بلوچستان بخوبی به ناهمواریهای وکوهستانهای فراوان وآب وهوایی متنوع آن آشنا می شویم.نگارانوجود رودخانه های کوچک وبزرگ در میان دره های کوهها آبشخوری مناسب برای حیوانات و به همین نسبت شکارگاهی مناسب برای شکارچیان در زمانهای قدیم محسوب می شود که سطوح نسبتا صاف و هموار صخره کوهها را محل مناسبی را برای ترسیم و ثبت وقایع روزمره عصر پیش از تاریخ رقم زده است.
انسان شکارگر درتــداوم سنت نگارگری ونقاشی دهها هزار ساله غارها به ترسیم طبیعت وحش پیرامون خود اقدام کرد. در شهرستان های مختلف بلوچستان نگارکند یا سنگ نگاره و در مواردی نقاشیهای فراوانی را می توان بر روی سینه سنگها دید که در ادوار مختلف به تناوب ایجـــا د شده اند. اکنون بخوبی این هنر در شهرستان های سراوان ، خاش ، نیکشهر ، قصرقند و ایرانشهر قابل مشاهده اشت که متاسفانه خیلی ها از آن بی اطلاع اند. سنگ نگاره های شهرستان سراوان رشته کوه های سیاهان در شمال این شهرستان در خود تعداد از اینگونه محل های دارای حکاکی های صخره ای رادر خود جای داده است.نگاران
این رشته کوه از یک سو از ناحیه سرحد بلوچستان و حوالی تفتان شهرستان خاش به نام کوههای مورپیش و گزور شروع و در ادامه مسیر به سوی شرق از شمال شهر سراوان می گذرد و در ناحیه مرزی کوهک از مرز شرقی کشور ایران خارج و در محلی به نام سبز کوه در حوالی شهر پنج گور وارد کشور پاکستان می شود. این رشته کوهها پس از عبور از شهر کویته با مرتفع ترین قله آن به نام بز کوه موسوم به کوههای سلیمان شناخته می شود. در میان این رشته کوه در شمال شهر سراوان دره های متعددی وجود دارد که در اکثر آنها این گونه نقوش دیده می شود.
از مهمترین مناطق شهرستان سراوان که در آن از اینگونه سنگ نـگاره ها شناسایی شده، می توان به کوه مهرگان ،دره کندیک ، دره شیر و پلنگان دره دار ، دره درو ، دره هلی ، کوه تونان سب و سوران و نقاشی های صخره ای پیرگوران ، روستای ناهوک سنگ نگاره های سر دشت ناهوک ، دره نگاران و گشت اشاره کرد. نقوش این سنگ نگاره به ادوار مختلف زندگی بشر از حدود 10هزار سال قبل تا دوران معاصر تعلق دارد که ایجاد برخی نقوش جدید باعث محو نقوش قدیمی تر شده است.
به درستی با این همه عظمت می توان نگاران را بزرگترین مجموعه معرفی و شناخته شده سنگ نگاره درایران (بلوچستان )معرفی کرد که در واقع نگار خانه ای زیبا و جالب توجه از نگار گران هزاران سال گذشته را در معرض دید علاقه مندان قرار داده است.سنگ نگاره های نگاران

 


[ چهارشنبه 92/9/20 ] [ 9:19 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

اسم های خداونـد به زبـان فارسـی و انگلیـسی

الله
خدا
The Name Of God
الرحیم
مهربان
The Mercifull
الرحمن
بخشاینده
The Beneficent
الملک
پادشاه
The King
القدوس
مقدس
The Holy
الجبار
توانگر
The Compeller
العزیز
باشکوه
The Mighty
المهیمن
نگهدارنده
The Protector
المؤمن
اطمینان دهنده
The Guardian Of Faith
السلام
پاک و سلامتی بخش عالم
The Source Of Peace
الغفار
همیشه بخشاینده
The Forgiver
المصور
نگارگر، صورتگر
The Fashioner
البارئ
درست
The Evolver
الخالق
آفریننده
The Creator
المتکبر
بسیار بزرگ
The Majestic
العلیم
داناترین
The All Knowning
الفتاح
گشاینده (پیروزکننده)
The Opner
الرزاق
همیشه روزی دهنده
The Provider
الوهاب
نیک بخشاینده
The Bestover
القهار
فروکاهنده
The Subduer
المعز
عزیزکننده
The Honourer
الرافع
(به سوی خود) بالا برنده
The Exalter
الخافض
پست کننده، خوار کننده
The Abaser
الباسط
گستراننده، فراخ کننده روزی
The Expender
القابض
می‌راننده، بیرون کشنده جان‌ها
The Constrictor
العدل
بینهایت عادل
The Just
الحکم
دادگر
The Judge
البصیر
بیناترین
The All Seeing
السمیع
شنواترین
The All Hearing
المذل
خوارکننده
The Dishonourer
الغفور
بسیار بخشاینده
The All-Forgiving
العظیم
بی‌انتها
The Great One
الحلیم
بسیار بردبار
The Forbearing One
الخبیر
آگاه‌ترین
The Aware
اللطیف
آن‌که بر بندگانش لطف دارد
The Subtle One
المغیث
نگاه دارنده، یاور
The Maintainer

الحفیظ
نگهدارنده
The Preserver
الکبیر
بزرگ‌ترین
The Most Great
العالی
بلند مرتبه
The Most High
الشکور
بسیار سپاسگزار (پاداش دهنده بزرگ است عمل کوچک را)
The Appreciative
المجیب
پاسخگو
The Responsive
الرقیب
نگهبان، بیننده و آماده
The Watchfull
الکریم
بسیار بخشنده
The Generous One
الجلیل
بسیار گرانقدر
The Sublime One
الحسیب
شمارنده
The Reckoner
الباعث
برانگیزنده مردگان
The Resurrector
المجید
بسیار لایق ستایش (در ذات و صفات خود عظیم و نسبت به بندگان بسیار با خیر و احسان است)
The Most Glorious One
الودود
دوست
The Loving

الحکیم
فرزانه، بسیار خردمند
The Wise
الواسع
گسترده، وسیع
The Far-Reaching
المتین
سخت (و نیز پاینده)
The Firm One
القوی
پرزور
The Most Strong
الوکیل
عهده دار همه امور بندگان و موجودات
The Trustee
الحق
راست، درست
The Truth
الشهید
بیننده
The Witness
المعید
بازگرداننده، دوباره زنده کننده
The Restorer
المبدئ
نخستین آفریننده
The Originator
المحصی
شمارنده
The Reckoner
الحمید
ستوده
The Praiseworthy
الواجد
یابنده
The Finder

القیوم
قائم به ذات (همه-آفریننده‌ای که کسی او را نیافرید)، پاینده
The Self-subsisting
الحی
زنده
The Alive
الممیت
می‌راننده، نابود کننده
The Creator Of Death
المحیی
زندگی بخش، هستی بخش
The Giver Of Life
القادر
توانا
The Able
الصمد
بی‌نیاز
The Eternal
الاحد
یگانه (خدایی جز او نیست)
The One
الواحد
یکتا سرپرستی که همه ولایتها از اوست
The Unique
الماجد
بزرگوار
The Noble
الأخر
واپسین، آخر فناکننده موجود
The Last
الاول
نخستین، اول پدیدارکننده وجود
The First
المؤخر
فراپس دارنده، پس گذارنده چیزها و نهنده آن‌ها بجای آن‌ها
The Delayer

المقدم
فراپیش کشنده
The Expediter
المقتدر
تعیین کننده (قضا و قدر)، فراتر
The Powerful
البر
نیکوترین
The Source Of All Goodness
المتعالی
خود ستوده
The Most Exalted
الولی
دوست، یار و نگهبان
The Governor
الباطن
پنهان، همه دربرگیرنده
The Hiddeen
الظاهر
آشکار(پدیدار، هویدا)، همیشه پیروز
The Manifest
مالک الملک
فرمانروای جهان
The Eternal Owner Of Sovereignty
الرؤوف
بسیار دلسوز و مهربان
The Compassionate
العفو
درگذرنده(آمرزنده)، ناپدیدکننده گناهان
The Pardoner
المنتقم
انتقام گیر
The Avenger
التواب
همیشه توبه پذیر
The Acceptor Of Repentance

المغنی
بی‌نیاز کننده، بسنده
The Enricher
الغنی
توانگر
The Self-Sufficient
الجامع
گردآورنده
The Gatherer
المقسط
عادل
The Equitable
ذو الجلال والاکرام
دارای شکوه و بخشش
The Lord Of Majesty and Bounty
الهادی
رهنما
The Guide
النور
روشنی
The Light
النافع
سودمند
The Beneficial
الضار
آزار دهنده (این صفت تنها در احادیث یافت می‌شود)
The Distresser
المانع
بازدارنده
The Preventer
الصبور
شکیبا
The Patient
الرشید
راهنما، آموزگار و دانای بی‌خطا
The Guide To The Right Path
الوارث
مالک نهایی تمام مخلوقات
The Supreme Inheritor
الباقی
ماندگار و واگردان نشدنی (تغییر ناپذیر)
The Everlasting
البدیع
سنجش ناپذیر، آفریننده
The Incomparable

 


[ سه شنبه 92/9/19 ] [ 10:0 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

متن سند نها?ى چشمانداز 20 ساله جمهورى اس?مى ا?ران
رهبر معظم انق?ب اس?می با اب?غ سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اس?می ایران به سران سه
قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افق روشن ایران را در 1404 هجری شمسی ترسیم آردند.
به گزارش پایگاه اط?ع رسانی دولت،براساس این سند راهبردی، ایران آشوری توسعه یافته با جایگاه اول
اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، باهویت اس?می و انق?بی، الهام بخش در جهان اس?م و با تعامل
سازنده و موثر در روابط بین الملل خواهد بود.
متن سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اس?می ایران به این شرح است:
* چشمانداز جمهورى اس?مى ا?ران در افق 1404 هجرى شمسى
با اتکال به قدرت ??زال الهى و در پرتو ا?مان و عزم ملى و کوشش برنامهر?زى شده و مدبرانه جمعى و در مسیر
تحقق آرمانها و اصول قانون اساسى، در چشمانداز 20 ساله، ا?ران کشورى است توسعه ?افته با جا?گاه اول
اقتصادى، علمى و فناورى در سطح منطقه، با هو?ت اس?مى و انق?بى، الهامبخش در جهان اس?م و با تعامل
سازنده و موثر در روابط بینالملل.
جامعه ا?رانى در افق ا?ن چشمانداز، چنین و?ژگىها?ى خواهد داشت:
- توسعه ?افته، متناسب با مقتضیات فرهنگى، جغرافیا?ى و تار?خى خود و متکى بر اصول اخ?قى و ارزشهاى
اس?مى، ملى و انق?بى، با تاکید بر مردمسا?رى د?نى، عدالت اجتماعى، آزادىهاى مشروع، حفظ کرامت و
حقوق انسانها و بهرهمند از امنیت اجتماعى و قضا?ى.
- برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فنآورى، متکى بر سهم برتر منابع انسانى و سرما?ه اجتماعى
در تولید ملى.
- امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعى مبتنى بر بازدارندگى همه جانبه و پیوستگى مردم و حکومت.
- برخوردار از س?مت، رفاه، امنیت غذا?ى، تامین اجتماعى، فرصتهاى برابر، توز?ع مناسب درآمد، نهاد مستحکم
خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهرهمند از محیط ز?ست مطلوب.
- فعال، مسوولیتپذ?ر، ا?ثارگر، مومن، رضا?تمند، برخوردار از وجدانکارى، انضباط ، روحیه تعاون و سازگارى
اجتماعى، متعهد به انق?ب و نظام اس?مى و شکوفا?ى ا?ران و مفتخر به ا?رانى بودن.
- دست ?افته به جا?گاه اول اقتصادى، علمى و فنآورى در سطح منطقه آسیاى جنوب غربى (شامل آسیاى
میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهاى همسا?ه) با تاکید بر جنبش نرم افزارى و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر
اقتصادى، ارتقاى نسبى سطح درآمدسرانه و رسیدن به اشتغال کامل.
- الهام بخش، فعال و موثر در جهان اس?م با تحکیم الگوى مردمسا?رى د?نى، توسعه کارآمد، جامعه اخ?قى،
نواند?شى و پو?ا?ى فکرى و اجتماعى، تاثیرگذار بر همگرا?ى اس?مى و منطقهاى براساس تعالیم اس?مى و
اند?شههاى امام خمینى (ره). - داراى تعامل سازنده و موثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.
م?حظه - در تهیه، تدو?ن و تصو?ب برنامههاى توسعه و بودجههاى سالیانه، ا?ن نکته مورد توجه قرارگیرد:
شاخصهاى کمى ک?ن آنها از قبیل، نرخ سرما?هگذارى، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملى، نرخ اشتغال و تورم،
کاهش فاصله درآمد میان دهکهاى با? و پا?ین جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و توانا?ىهاى دفاعى و
امنیتى، با?د متناسب با سیاستهاى توسعه و اهداف و الزامات چشمانداز، تنظیم و تعیین گردد و ا?ن
سیاستها و هدفها به صورت کامل مراعات شود.
شا?ان ذکر است، ا?ن چشمانداز مبناى تنظیم سیاستهاى کلى چهار برنامه پنجساله آ?نده خواهد بود و افق
جهتگیرى کلى فعالیتهاى کشور را در ابعاد مختلف در 20 سال آ?نده مشخص مىکند.
* سیاستهاى کلى برنامه چهارم توسعه جمهورى اس?مى ا?ران
امور فرهنگى، علمى و فنآورى
1- اعت? و عمق و گسترش دادن معرفت و بصیرت د?نى برپا?ه قرآن و مکتب اهل بیت (ع).
- استوار کردن ارزشهاى انق?ب اس?مى در اند?شه و عمل.
- تقو?ت فضا?ل اخ?قى و ا?مان، روحیه ا?ثار و امید به آ?نده.
- برنامهر?زى براى بهبود رفتارهاى فردى و اجتماعى.
2- زنده و نما?ان نگاهداشتن اند?شه د?نى و سیاسى حضرت امام خمینى (ره) و برجسته کردن نقش آن به
عنوان ?ک معیار اساسى در تمام سیاستگذارىها و برنامه ر?زىها.
3- تقو?ت وجدان کارى و انضباط اجتماعى و روحیه کار و ابتکار، کارآفر?نى، درستکارى و قناعت و اهتمام به ارتقاى
کیفیت تولید.
- فرهنگسازى براى استفاده از تولیدات داخلى، افزا?ش تولید و صادرات کا? و خدمات.
4- ا?جاد انگیزه و عزم ملى براى دستیابى به اهداف مورد نظر در افق چشم انداز.
5- تقو?ت وحدت و هو?ت ملى مبتنى بر اس?م و انق?ب اس?مى و نظام جمهورى اس?مى و آگاهى کافى درباره
تار?خ ا?ران، فرهنگ، تمدن و هنر ا?رانى - اس?مى و اهتمام جدى به زبان فارسى.
6- تعمیق روحیه دشمنشناسى و شناخت ترفندها و توطئههاى دشمنان علیه انق?ب اس?مى و منافع ملى،
ترو?ج روحیه ظلم ستیزى و مخالفت با سلطه گرى استکبار جهانى.
7- سالمسازى فضاى فرهنگى، رشد آگاهىها و فضا?ل اخ?قى و اهتمام به امر به معروف و نهى از منکر.
- اط?عرسانى مناسب براى تحقق و?ژگى هاى مورد نظر در افق چشمانداز.
8 - مقابله با تهاجم فرهنگى.
- گسترش فعالیت رسانههاى ملى در جهت تبیین اهداف و دستاوردهاى ا?ران اس?مى براى جهانیان.
9- سازماندهى و بسیج امکانات و ظرفیتهاى کشور در جهت افزا?ش سهم کشور در تولیدات علمى جهان. - تقو?ت نهضت نرم افزارى و ترو?ج پژوهش.
- کسب فن آورى، بو?ژه فن آورىهاى نو، شامل: ر?ز فنآورى و فن آورىهاى ز?ستى، اط?عات وارتباطات، ز?ست
محیطى، هوافضا و هسته?ى.
10- اص?ح نظام آموزشى کشور، شامل: آموزش و پرورش، آموزش فنى و حرفهاى، آموزش عالى و کارآمد کردن
آن براى تامین منابع انسانى مورد نیاز در جهت تحقق اهداف چشمانداز.
11- ت?ش در جهت تبیین و استحکام مبانى مردمسا?رى د?نى و نهاد?نه کردن آزادىهاى مشروع از طر?ق
آموزش، آگاهى بخشى و قانونمند کردن آن.
امور اجتماعى، سیاسى، دفاعى و امنیتى
12- ت?ش در جهت تحقق عدالت اجتماعى و ا?جاد فرصتهاى برابر و ارتقاى سطح شاخص ها?ى از قبیل آموزش،
س?مت، تامین غذا، افزا?ش درآمد سرانه و مبارزه با فساد.
13- ا?جاد نظام جامع تامین اجتماعى براى حما?ت از حقوق محرومان و مستضعفان و مبارزه با فقر و حما?ت از
نهادهاى عمومى و موسسات و خیر?ههاى مردمى با رعا?ت م?حظات د?نى و انق?بى.
14- تقو?ت نهاد خانواده و جا?گاه زن در آن و در صحنههاى اجتماعى و استیفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در
همه عرصهها و توجه و?ژه به نقش سازنده آنان.
15- تقو?ت هو?ت ملى جوانان، متناسب با آرمان هاى انق?ب اس?مى.
- فراهم کردن محیط رشد فکرى و علمى و ت?ش در جهت رفع دغدغههاى شغلى، ازدواج، مسکن وآسیب هاى
اجتماعى آنان.
- توجه به مقتضیات دوره جوانى و نیازها و توانا?ىهاى آنان.
16- ا?جاد محیط و ساختار مناسب حقوقى، قضا?ى و ادارى براى تحقق اهداف چشمانداز.
17- اص?ح نظام ادارى و قضا?ى در جهت: افزا?ش تحرک و کارآ?ى، بهبود خدمت رسانى به مردم، تامین کرامت و
معیشت کارکنان، به کارگیرى مد?ران و قضات ??ق و امین و تامین شغلى آنان، حذف ?ا ادغام مد?ر?تهاى موازى،
تاکید بر تمرکززدا?ى در حوزههاى ادارى و اجرا?ى، پیشگیرى از فساد ادارى و مبارزه با آن و تنظیم قوانین مورد نیاز.
18- گسترش و عمق بخشیدن به روحیه تعاون و مشارکت عمومى و بهرهمند ساختن دولت از همدلى و
توانا?ىهاى عظیم مردم.
19- آما?ش سرزمینى مبتنى بر اصول ز?ر:
- م?حظات امنیتى و دفاعى.
- کارآ?ى و بازدهى اقتصادى.
- وحدت و ?کپارچگى سرزمین.
- گسترش عدالت اجتماعى و تعادلهاى منطقه?ى. - حفاظت محیط ز?ست و احیاى منابع طبیعى.
- حفظ هو?ت اس?مى، ا?رانى و حراست از میراث فرهنگى.
- تسهیل و تنظیم روابط درونى و بیرونى اقتصاد کشور.
- رفع محرومیتها، خصوصاً در مناطق روستا?ى کشور.
20- تقو?ت امنیت و اقتدار ملى با تاکید بر رشد علمى و فنآورى، مشارکت و ثبات سیاسى، ا?جاد تعادل میان
مناطق مختلف کشور، وحدت و هو?ت ملى، قدرت اقتصادى و دفاعى و ارتقاى جا?گاه جهانى ا?ران.
21- هو?تبخشى به سیماى شهر و روستا.
- بازآفر?نى و روزآمد سازى معمارى ا?رانى - اس?مى.
- رعا?ت معیارهاى پیشرفته براى ا?منى بناها و استحکام ساخت و سازها.
22- تقو?ت و کارآمد کردن نظام بازرسى و نظارت.
- اص?ح قوانین و مقررات در جهت رفع تداخل میان وظا?ف نهادهاى نظارتى و بازرسى.
23- اولو?ت دادن به ا?ثارگران انق?ب اس?مى در عرضه منابع مالى و فرصت ها و امکانات و مسوولیتهاى دولتى
در صحنه هاى مختلف فرهنگى و اقتصادى.
24- ارتقاى توان دفاعى نیروهاى مسلح براى بازدارندگى، ابتکار عمل و مقابله موثر در برابر تهد?دهاو حفاظت از
منابع ملى و انق?ب اس?مى و منابع حیاتى کشور.
25- توجه و?ژه به حضور و سهم نیروهاى مردمى در استقرار امنیت و دفاع از کشور و انق?ب باتقو?ت کمى و
کیفى بسیج مستضعفین.
26- تقو?ت، توسعه و نوسازى صنا?ع دفاعى کشور با تاکید بر گسترش تحقیقات و سرعت دادن به انتقال فن
آورىهاى پیشرفته.
27- توسعه نظم و امنیت عمومى و پیشگیرى و مقابله موثر با جرا?م و مفاسد اجتماعى و امنیتى از طر?ق تقو?ت
و هماهنگى دستگاههاى قضا?ى، امنیتى و نظامى و توجه جدى در تخصیص منابع به وظا?ف مربوط به اعمال
حاکمیت دولت.
امور مربوط به مناسبات سیاسى و روابط خارجى
28- ثبات در سیاست خارجى براساس قانون اساسى و رعا?ت عزت، حکمت و مصلحت و تقو?ت روابط خارجى از
طر?ق:
- گسترش همکارىهاى دو جانبه، منطقه?ى و بینالمللى.
- ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها.
- تقو?ت روابط سازنده با کشورهاى غیرمتخاصم.
- بهرهگیرى از روابط براى افزا?ش توان ملى. - مقابله با افزون خواهى و اقدام متجاوزانه در روابط خارجى.
- ت?ش براى رها?ى منطقه از حضور نظامى بیگانگان.
- مقابله با تک قطبى شدن جهان.
- حما?ت از مسلمانان و ملت هاى مظلوم و مستضعف، به و?ژه ملت فلسطین.
- ت?ش براى همگرا?ى بیشتر میان کشورهاى اس?مى.
- ت?ش براى اص?ح ساختار سازمان ملل.
29- بهرهگیرى از روابط سیاسى با کشورها براى نهاد?نه کردن روابط اقتصادى، افزا?ش جذب منابع و سرما?ه
گذارى خارجى و فن آورى پیشرفته و گسترش بازارهاى صادراتى ا?ران و افزا?ش سهم ا?ران ازتجارت جهانى و
رشد پرشتاب اقتصادى مورد نظر در چشم انداز.
30- تحکیم روابط با جهان اس?م و ارا?ه تصو?ر روشن از انق?ب اس?مى و تبیین دستاوردها وتجربیات سیاسى،
فرهنگى و اقتصادى جمهورى اس?مى و معرفى فرهنگ غنى و هنر و تمدن ا?رانى و مردمسا?رى د?نى.
31- ت?ش براى تبد?ل مجموعه کشورهاى اس?مى و کشورهاى دوست منطقه به ?ک قطب منطقه?ى اقتصادى،
علمى، فنآورى و صنعتى.
32- تقو?ت و تسهیل حضور فرهنگى جمهورى اس?مى ا?ران در مجامع جهانى و سازمانهاى فرهنگى
بینالمللى.
33- تقو?ت هو?ت اس?مى و ا?رانى ا?رانیان خارج از کشور، کمک به ترو?ج زبان فارسى در میان آنان، حما?ت از
حقوق آنان، و تسهیل مشارکت آنان در توسعه ملى.
امور اقتصادى
34- تحقق رشد اقتصادى پیوسته، باثبات و پرشتاب متناسب با اهداف چشم انداز.
- ا?جاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکارى.
35- فراهم نمودن زمینه هاى ?زم براى تحقق رقابت پذ?رى کا?ها و خدمات کشور در سطح بازارهاى داخلى و
خارجى و ا?جادساز و کارهاى مناسب براى رفع موانع توسعه صادرات غیرنفتى.
36- ت?ش براى دستیابى به اقتصاد متنوع و متکى بر منابع دانش و آگاهى، سرما?ه انسانى و فنآورى نو?ن.
37- ا?جاد ساز و کار مناسب براى رشد بهره ورى عوامل تولید (انرژى، سرما?ه، نیروى کار، آب، خاک و...)
- پشتیبانى از کار آفر?نى، نوآورى و استعدادهاى فنى و پژوهشى.
38- تامین امنیت غذا?ى کشور با تکیه بر تولید از منابع داخلى و تاکید بر خودکفا?ى در تولیدمحصو?ت اساسى
کشاورزى.
39- مهار تورم و افزا?ش قدرت خر?د گروه هاى کم درآمد و محروم و مستضعف و کاهش فاصله بین دهک هاى با?
و پا?ین درآمدى جامعه و اجراى سیاست هاى مناسب جبرانى. 0- توجه به ارزش اقتصادى، امنیتى، سیاسى و ز?ست محیطى آب در استحصال، عرضه، نگهدارى و مصرف آن.
- مهار آبها?ى که از کشور خارج مى شود و اولو?ت استفاده از منابع آبهاى مشترک.
41- حما?ت از تامین مسکن گروه هاى کم درآمد و نیازمند.
42- حرکت در جهت تبد?ل درآمد نفت و گاز به دارا?ى هاى مولد به منظور پا?دارسازى فرآ?ند توسعه و تخصیص و
بهره بردارى بهینه از منابع.
43- توسعه روستاها.
- ارتقاى سطح درآمد و زندگى روستا?یان و کشاورزان و رفع فقر، با تقو?ت ز?رساخت هاى مناسب تولید و تنوع
بخشى و گسترش فعالیت هاى مکمل، به و?ژه صنا?ع تبد?لى و کوچک و خدمات نو?ن، باتاکید بر اص?ح نظام
قیمت گذارى محصو?ت.
44- همافزا?ى و گسترش فعالیت هاى اقتصادى در زمینه ها?ى که داراى مز?ت نسبى هستند، ازجمله صنعت،
معدن، تجارت، مخابرات، حمل و نقل و گردشگرى، به و?ژه صنا?ع نفت، گاز و پتروشیمى وخدمات مهندسى
پشتیبان آن، صنا?ع انرژى بر و زنجیره پا?ین دستى آنها، با اولو?ت سرما?ه گذارى درا?جاد ز?ربناها و ز?رساخت هاى
مورد نیاز، و ساماندهى سواحل و جزا?ر ا?رانى خلیج فارس در چارچوب سیاست هاى آما?ش سرزمین.
45- تثبیت فضاى اطمینان بخش براى فعا?ن اقتصادى و سرما?ه گذاران با اتکا به مز?ت هاى نسبى و رقابتى و
خلق مز?ت هاى جد?د و حما?ت از مالکیت و کلیه حقوق ناشى از آن.
46 - ارتقاى بازار سرما?ه ا?ران و اص?ح ساختار بانکى و بیمه اى کشور با تاکید بر کارآ?ى، شفافیت، س?مت و
بهرهمندى از فن آورىهاى نو?ن.
- ا?جاد اعتماد و حما?ت از سرما?ه گذاران با حفظ مسوولیت پذ?رى آنان.
- تشو?ق رقابت و پیشگیرى از وقوع بحران ها و مقابله با جرم هاى مالى.
47- توانمندسازى بخشهاى خصوصى و تعاونى به عنوان محرک اصلى رشد اقتصادى و کاهش تصدى دولت
همراه با حضور کارآمد آن در قلمرو امور حاکمیتى در چارچوب سیاستهاى کلى اصل 44قانون اساسى که اب?غ
خواهد شد.
48- ارتقاى ظرفیت و توانمندیهاى بخش تعاونى از طر?ق تسهیل فرآ?ند دستیابى به منابع، اط?عات، فن آورى
ارتباطات و توسعه پیوندهاى فنى، اقتصادى و مالى آن.
49- توجه و عنا?ت جدى بر مشارکت عامه مردم در فعالیتهاى اقتصادى کشور و رعا?ت جهات ز?ردر امر واگذارى
موسسات اقتصادى دولت به مردم:
- امر واگذارى در جهت تحقق اهداف برنامه باشد و خود هدف قرار نگیرد.
- در چارچوب قانون اساسى صورت پذ?رد.
- موجب تهد?د امنیت ملى و ?ا تزلزل حاکمیت ارزش هاى اس?مى و انق?بى نگردد.
- به خدشه دار شدن حاکمیت نظام ?ا تضییع حق مردم و ?ا ا?جاد انحصار نینجامد.


[ سه شنبه 92/9/19 ] [ 9:50 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان زاهدان

پایان نامه :
کارشناسی آموزش ابتدایی

موضوع :
عوامل موثر پرورش خلاقیت و عدم خلاقیت
در دانش آموزان ابتدایی
گرد آورنده : رشید رئیسی دانشجوی کارشناسی
رشته آموزش ابتدایی

استاد راهنما : مرادی
بهمن ماه 80

تحقیقی در مورد :

عوامل موثر در پرورش
خلاقیت و عدم پرورش
خلاقیت در دانش آموزان
ابتدایی

تقدیم بة :

آنانی که قلبشان مالامال از عشق به پرورش
استعدادهای کودکان این مرز و بوم است .

و تمامی آنانیکه بودند و امروز نیستند .

فهرست

عنوان صفحه
مقدمه
تعریف خلّاقیت
قش خلاقیت و نوآوری
اهمیت و ضرورت خلاقیت
مشکلات مدارس در پرورش خلاقیت
عوامل موثر در خلاقیت
جنبه‌های مختلف نگرش معلم
ویژگی های کودکان خلاق
اقدامات لازم برای خلاق ساختن
چند توصیه :
نتیجه :
منابع:

.مقدمه 

خلّاقیت در انسان یک پدیده چالش پذیر، پرتضاد و مجذوب کننده است. « خلّاقیت » جنبه های متعدد ی دارد که هر کدام از آنها باید در جای خود بررسی شوند. یک جنبه ی بسیار مهم خلاقیت ، وجود شرایط لازم برای بروز این استعداد همگانی است. بنابراین آموزش و پرورش برای رشد خلاقیت و نواندیشی در دانش آموزان ، باید به درک درست و روشنی از شرایط موجود برسد و در گام بعدی برمبنای فلسفه ی تعلیم و تربیت و هدفهای اصولی و معیارهای علمی معتبر بکوشد، تصویر روشنی از شرایط مطلوب خلاقیت رسم کند. در این صورت می تواند با کمترین وقت، انرژی و سرمایه، مسیر پرورش و شکوفایی خلاقیت ها و نواندیشی های دانش آموزان را هموار سازد. امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفاً ذاتی نیست، بلکه همه ی انسانها از این توانایی برخوردار هستند و همه درجات گوناگونی از این استعداد را دارند. علاوه بر این عواملی همچون مهارت یابی ، آموزش پذیری ، انعطاف پذیری ، سطح دانش و آگاهی ، خطرپذیری ، نترسیدن از اشتباه و شکست نیز در میزان خلاقیت و نوآوری دانش آموزان تأثیر فراوان دارند. معلم می تواند همه ی این عوامل را به صورت یک مجموعه در دانش آموزان شناسایی کند و بکوشد آنها را پرورش دهد. در این مقاله سعی شده است عوامل مؤثر در خلاقیت شناسایی و راهکارهایی برای پرورش این توانایی در دانش آموزان ارائه شود. در واقع، عامل خلّاقیت یکی از چندین عواملی است که در بستر مفهوم «زندگی اجتماعی» آدمی قابل طرح و بررسی بوده و به نوبه خود پیامدهای گوناگونی را نیز در برداشته است. به هر حال، باید در مطالعه خلّاقیت به دو نکته مهم توجه داشت: اول اینکه خلّاقیت می تواند خلق اشکال جدید یا صورت های جدیدی از ایده ها یا تولیدات کهنه باشد. در این صورت، عمدتاً فکرها و ایده های گذشته اساس خلّاقیت های تازه است. دوم اینکه خلّاقیت امری است انحصاری و حاصل تلاش فردی و لزوماً یک موقعیت یا مسئله عمومی نیست. از این رو، ممکن است چیزی را خلق کند که پیشتر هیچ گونه سابقه ذهنی از آن نداشته باشد، اگرچه ممکن است آن چیز به صورت های مشابه یا کاملا یکسان قبلا توسط شخص دیگری و در موقعیت خاصی خلق شده باشد.
رشید رئیسی بهمن ماه 92

تعریف خلّاقیت

به طور کلی، ارائه تعریفی جامع، مانع و دقیق از خلّاقیت که شامل همه ابعاد و کنش های آن باشد، اگر غیرممکن نباشد، امری بسیار مشکل است. پس از سال ها مطالعه و پژوهش درباره خلّاقیت هنوز روان شناسان و متخصصان آموزش و پرورش نتوانسته اند تعریف جامعی که مورد قبول بیشتر دست اندرکاران باشد به دست دهند; زیرا افراد مختلف برداشت های متفاوتی از خلّاقیت داشته و بالطبع تعاریف متفاوتی از آن ارائه نموده اند. ریشه اصلی چنین اختلافاتی ناشی از ماهیت پیچیده و مرکب مغز و کنش های آن است.
به نظر برخی روان شناسان، خلّاقیت ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن رضایت شخص و احتمالا خشنودی دیگران خواهد بود. متداول ترین برداشت از خلّاقیت عبارت است از اینکه فرد فکری نو و متفاوت ارائه دهد. خلّاقیت را می توان با تولید یا خلق اثر نو و متفاوت ارزیابی کرد، اما باید به خاطر داشت که هر خلاقیتی لزوماً منجر به تولید اثر قابل مشاهده نمی شود.
نقش خلاقیت و نوآوری در پیشرفت دانش آموزان
انسان‌ها دارای قوّه خلاقیت هستند؛ برخی در یک زمینه دارای خلاقیت بیشتر و برخی در زمینه‌ای دیگر. خلاقیت می‌تواند توسط معلمان در دانش‌آموزان شکوفا گشته و یا از بین برود. بنابراین باید محیط و فضای مساعدی برای رشد و پرورش قوّه خلاقیت دانش‌آموزان فراهم آورد.‌
اهمیت و ضرورت خلاقیت
وقتی در جهان با مسائل نامتجانس و ناهمگون ، منابع محدود و پایان یافتنی، سرعت تغییرات و مسائل دیگری از این قبیل مواجه می شویم، نیاز به خلاقیت و شعله های بینش درونی آشکارتر می شود. با این که هیچ یک از ما دقیقاً نمی دانیم در آینده چه چیزی در انتظار ماست، برخی حقایق و نیازهای آینده به نحو فزاینده ای برای ما روشن تر می شوند. آموزش مهارت های سازگار ی و وفق دادن باید بخش عادی مواد درسی را در کلاس های درس تشکیل دهند. نبوغ ، ساختن آینده در مغز خلاقی است که می تواند خود را با الگوهایی که در آینده در بر دارد وفق دهد. این مسئله نیاز به خلاقیت یا انفجارهای بینش درونی را آشکار می سازد. مهارت های تفکر خلاق باید مهم ترین مهارت های سازگاری و قابلیت انطباق به حساب آیند.

مشکلات مدارس در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان
براساس اهداف منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش، «پرورش استعدادها و کمک به تقویت خلاقیت» یکی از اهداف آموزش و پرورش محسوب می‌شود و مدارس باید در راستای تحقق این هدف به رشد و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان بپردازند؛ لیکن در اکثر موارد خودآگاه یا ناخودآگاه موجب تضعیف و حتی تضییع خلاقیت می‌شوند. از مهم‌ترین موانع پرورش خلاقیت در مدارس می‌توان موارد زیر را برشمرد: تاکید بر محفوظات، تکالیف زیاد، عدم توجه به تفاوت‌های فردی، وجود کلاس‌های پرجمعیت، انضباط سخت و زورمدارانه، برنامه درسی و جدول ساعات غیرقابل انعطاف برای فعالیت‌های کلاس، عدم آشنایی معلمان با ویژگی‌های دانش‌آموزان خلاق، روش‌های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم‌محوری، تاکید زیاد بر نمره دانش‌آموزان به عنوان ملاک خوب بودن، عدم پذیرش ایده‌های جدید، شخصیت جدی معلم، استهزاء و طعنه، تحت فشار قراردادن برای همنوایی با دیگران، فرهنگ سکوت در مقابل اظهارنظر معلم، تاکید بر تفکر همگرا به جای تفکر واگرا، عدم تجهیز منابع و امکانات و تکیه بر سطوح اولیه حیطه شناختی. وجود شرایط فوق‌الذکر چون سد محکمی در مقابل توسعه خلاقیت دانش‌آموزان خواهد بود و در صورت از بین رفتن این شرایط، خلاقیت ارتقا پیدا خواهد کرد. در محیط مدرسه عوامل متعددی در خلاقیت دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد که در یک دسته‌بندی کلی به جو حاکم بر مدرسه، محتوا و مواد آموزشی ومعلم تقسیم می‌شوند، در اینجا هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
عوامل موثر در خلاقیت دانش‌آموزان در محیط مدرسه
الف) جو حاکم بر مدرسه
جان دیویی- متفکر بزرگ مسائل تربیتی- معتقد است مدرسه باید خودکاری دانش‌آموز را تشویق کند اساس کار مدرسه نباید فقط تبعیت و فرمانبرداری باشد و مقررات را مدار قرار ندهد تا دانش‌آموز بتواند به پرورش خلاقیت بپردازد. در صورتی که در حال حاضر مشکل اساسی مدارس این است که در آنها اندیشه‌های خلاق یاد گیرندگان به سبب غیرمعمول بودن، نه‌تنها مورد تشویق قرار نمی‌گیرند، بلکه مورد ایراد و سرزنش واقع می‌شوند؛ سرزنش دانش‌آموزان به خاطر داشتن رفتار و افکار غیرقالبی، می‌تواند ریشه‌های تفکر خلاق و توانایی کشف مسائل تازه را در همان روزهای نخستین آموزش مدرسه‌ای در آنها بخشکاند.
اگر بخواهیم خلاقیت دانش‌آموزان را توسعه دهیم و امکان بروز استعدادهای بالقوه را در آنان فراهم سازیم، باید در جو حاکم بر محیط آموزشی تجدیدنظر کنیم. برای مثال، نمی‌توان از دانش‌آموزان انتظار داشت که از جای خود تکان نخورند، در طرز نشستن، حرف زدن و لباس پوشیدن‌شان از یک الگوی واحد پیروی کنند، همان پاسخی را به سؤالات بدهند که از نظر معلم تنها پاسخ صحیح است و در عین حال خلاق هم باشند. البته منظور این نیست که هرج‌ومرج و بی‌نظمی در مدرسه حاکم باشد، زیرا لازمه هر آموزشی نظم است. هدف برقراری نظم و مقررات قابل انعطاف است. یعنی نظم مربوط به مسائل کلی باشد و جزئیات رفتار و گفتار را تحت تاثیر قرار ندهد.
اگر مدرسه به جای جوی سلطه‌جویانه و غیرقابل انعطاف‌ از جوی مناسب و حمایت‌کننده برخوردار باشد، هم معلم با احساس امنیت و آسودگی خیال می‌تواند به ارائه طرح‌های جدید و موثر بپردازد و هم دانش‌آموزان با اعتماد به نفس و ایمنی روان‌شناختی به انجام فعالیت‌های خلاق می‌پردازند.
ب) محتوا و مواد آموزشی
امروزه در دنیا یکی از مباحثی که در امر یاددهی - یادگیری به شدت روی آن تاکید می‌شود، یادگیری چگونه «فکر کردن» و چگونه «یاد گرفتن» است، نه «چه یاد گرفتن». گاهی توجه بیش از حد به «چه یاد گرفتن»‌سبب می‌شود از نظر کمیت مفاهیم زیادی را در ذهن دانش‌آموزان انباشته کنیم- به آنها ماهی می‌دهیم آن هم به مقدار زیاد که ناچارند مازاد آن را دور بریزند- و توجهی به چگونگی یاد گرفتن آنها و مفید بودن مواد آموخته شده برای زندگی حال و آینده دانش‌آموزان نداشته باشیم. با توجه به این مطالب برای طرح‌ریزی محتوا و مواد آموزشی توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد که عبارتند از:
1 - ایجاد پیوند عاطفی و شناختی با برنامه درسی:
دانش‌آموزان زمانی محتوای یک برنامه درسی را به نحو مطلوب یاد می‌گیرند که این محتوا، با توانایی‌های آنان مطابقت داشته باشد، محتوا زمانی قابل یادگیری است که با توجه به دانش پیشین و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان انتخاب شده باشد، در این صورت بین دانش‌آموز و محتوای آموزشی پیوند شناختی برقرار می‌شود.
مطالب آموزشی باید برای فرد مفید باشد- یعنی یاد گرفتن و یاد نگرفتنش یکسان نباشد- اگر دانش برای دانش‌آموز معنادار بوده از زندگی او نشأت گرفته باشد و برای آینده او مفید باشد، با اطمینان می‌توان گفت پیوند عاطفی بین فراگیر و برنامه درسی پیوند عاطفی برقرار شده است.
2 - فرصت مناسب برای فعالیت یادگیری چندگانه:
تدارک فرصت‌های یادگیری، توصیف‌کننده جوی از یادگیری است که طی آن دانش‌آموزان به طیفی از معانی و مفاهیم دست می‌یابند. فرصت‌های یادگیری ارائه شده باید زمینه‌های خوداتکایی و خودآموزی دانش‌آموزان را فراهم سازد. توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که محتوا نباید بر «دانش نظری» تمرکز داشته باشد، بلکه توجه به عنصر فعالیت‌ها و مهارت‌ها دانش‌آموز را از نظر روانی آماده یادگیری مداوم و خلاق می‌کند.
3 - ارتباط محیط کلاس با محتوا و ضوابط برنامه
در تنظیم محتوا براینکه باید شرایط و ویژگی‌های محیط کلاس، مورد توجه دقیق برنامه‌ریز قرار گیرد، باید زمان و بودجه کافی جهت اجرای مناسب برنامه مطلوب اختصاص داده شود.
4 - ارتباط مواد آموزشی و محتوا
امروزه در برنامه‌ریزی درسی بسته‌های آموزشی شامل کتاب درسی، کتاب‌های کمک‌آموزشی، وسایل آموزشی، سؤالات ارزشیابی و راهنمای درسی همه با هم در نظر گرفته می‌شوند، در بسیاری از کتاب‌های درستی تحولات مثبتی در حال رخ دادن است و اندکی از برنامه‌های تلویزیونی سعی دارند در راستای برنامه‌های آموزش و پرورش گام بردارند اما باید توجه داشت که همگام با تحولات کتاب‌های درسی و به طور کلی بسته آموزشی (این بسته‌های آموزشی باید در اختیار همه مدارس قرار گیرد) معلمان نیز باید آمادگی و مهارت لازم جهت ارائه محتوای مطلوب را کسب کنند، چرا که یک طرح مطلوب و خلاق زمانی موفق است که به اجرا درآید. نمی‌توان دروسی را که برای الگوهای تدریس فعال طرح‌ریزی شده با روش سنتی و معلم محور اجرا کرد و انتظار موفقیت داشت.
ج) معلم
معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری و ایجاد تفکر خلاق در دانش‌آموزان دارای نقش اساسی هستند. خلاقیت معلم، نگرش وی نسبت به خلاقیت، سبک تدریس، شیوه اداره کلاس و حتی شخصیت معلم در پرورش تفکر خلاق و ایجاد تفکر انتقادی نسبت به مسائل دانش‌آموزان تاثیر فراوانی دارد. در واقع موثرترین و کارسازترین مولفه نظام تعلیم و تربیت معلم است. این بدان معنا نیست که سایر مولفه‌های نظام تعلیم و تربیت از قبیل برنامه درسی، مدیریت و... بی‌تاثیر است، بلکه اولا تاثیرگذاری این مولفه‌ها با معلم برابری نمی‌کند و ثانیا این تاثیرگذاری نوعا به صورت مستقیم نبوده و با عبور از صافی معلم که مرکب از ذهنیت‌ها، نگرش‌ها و قابلیت‌های اوست، نهایتا بر دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد.
همچنان که بیان شد معلم از ابعاد و جنبه‌های مختلف در شکوفایی خلاقیت دانش‌آموزان موثر است. به همین جهت در ادامه بحث این جنبه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد
. جنبه‌های مختلف نگرش معلم در شکوفایی خلاقیت دانش‌آموزان
1 - نحوه نگرش معلم
نگرش و دیدگاه معلم نقش مهمی در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان ایفا می‌کند. اکثر معلمان از شاگرد بسیار سازگار که اجتماعی، با ادب و خویشتن‌دار و مطیع قدرت است، خشنود و راضی هستند. در مقابل دانش‌‌آموزان خلاق به سبب آنکه سؤالات متعدد مطرح می‌کند، قوه تخیل فوق‌العاده دارند، با جمع هماهنگ نیستند، اغلب دردسرآفرین هستند و به طور کلی رفتارشان قابل پیش‌بینی نیست، مورد استقبال معلمان قرار نمی‌گیرند.
براساس یافته‌های گتزلز و جکسون شاگردانی که تفکر واگرای بالاتری دارند کمتر از همگراها محبوب معلمان هستند؛ شاید افکار واگرا اغلب مبتکرانه و ارزشمند باشند، از سوی دیگر ممکن است عجیب و احمقانه به نظر برسند و سبب شوند که معلم شک کند که شاید کودک می‌خواهد بازی درآورد، در نتیجه این برداشت نه‌تنها از ابتکار استقبال نمی‌شود بلکه سرکوب نیز می‌شود. همچنین برونر می‌گوید که معلمان در آموزش و پرورش عادت دارند که به پاسخ‌های درست پاداش دهند و پاسخ‌های غلط را مجازات کنند. این امر سبب می‌شود کودکان میلی به تلاش برای یافتن پاسخ‌های بدیع نداشته باشند، زیرا بی‌تردید با انجام این کار احتمال خطا بیشتر می‌شود. معلم باید آماده کار در حال و هوایی باشد که تلاش‌های خلاق در آن تشویق می‌شوند و پاداش می‌گیرند، نه در محیطی که فقط راه‌حل‌های محتاطانه و همگرا تشویق می‌شوند.
2 - نقش الگویی معلم
آرتور کاترین و رابرت بی‌ساند معتقدند که معلمانی که از خود رفتار خلاق نشان می‌دهند، محیط‌های کلاس درسی به وجود می‌آورند که خلاقیت را ارتقا می‌دهد. به علاوه آمابیل (1989) معتقد است که معلمان با بیان آزاد احساس خویش مانند عشق، شادی و کنجکاوی نسبت به امور می‌توانند الگوی مناسبی برای کودکان باشند. در واقع معلم نواندیش به صورت خودبه‌خودی دانش‌آموز خود را نواندیش می‌کند؛ یعنی روحیه، احساس، عاطفه و انگیزه پرجوش‌وخروش را به دانش‌آموز انتقال می‌دهد. در اصل حتی اگر معلم به دانش‌آموز چنین صفت یا خصلتی را انتقال ندهد، خود دانش‌آموز چنین روحیه مثبتی را از معلم می‌گیرد و شاید سرایت چنین خوی و خصلتی از سوی معلم به دانش‌آموز برخاسته از اصل سرایت روانی است. پس چه انتقال خودآگاه و چه انتقال ناخودآگاه چنین توانمندی‌ای هر دو موجب پرورش نواندیشی و نوآوری شاگرد می‌شود.
البته این بدان معنا نیست که آموزگارانی که خود خلاق نیستند نمی‌توانند خلاقیت را در دانش‌آموزان تشویق کنند، بلکه هر آموزگاری می‌تواند کوشش کند خلاقیت را در دانش‌آموز بازشناسی و فرصت‌هایی برای وقوع آن فراهم سازد.

کودکان خلاق دارای ویژگی های زیر هستند:

1. قابلیت انعطاف;
2. حساسیت;
3. تحمّل;
4. احساس مسئولیت;
5. احساس همدلی
; 6. استقلال
; 7. خودپنداری مثبت
; 8. نیاز به تماس های اجتماعی
; 9. علاقه به پیشرفت.
10. انگیزه پیشرفت بالا
; 11. کنجکاوی فراوان
; 12. علاقه مندی زیاد به نظم و ترتیب در کارها
; 13. قدرت ابراز وجود، خودکفایی;
14. شخصیت غیرمتعارف غیررسمی و کامروا
; 15. پشتکار و انضباط در کارها
; 16. استقلال
; 17. طرز تفکر اقتصادی
; 18. انگیزه های زیاد و دانش وسیع
; 19. اشتیاق و احساس سرشار;
20. زیباپسندی و علاقه مندی به آثار هنری
; 21. تفکر شهودی
; 22. علاقه کم به روابط اجتماعی و حساسیت زیاد
; 23. قدرت تأثیرگذاری بر دیگران.
افراد خلاق اگر تعداد بیشتری از این ویژگی ها را داشته باشد، خلاق تر است:
1. علاقه وافر به نظم: یعنی میل شدید به سادگی و ایجاد نظم و معنا بخشیدن به آنچه که ظاهراً آشفته و نابسامان است.
2. طرح مسئله: افراد خلاق با مطرح کردن سؤال درست و جستجوی مسئله درست می توانند حد و مرز رشته تخصصی خود را بشناسند و به امکان یا عدم امکان گسترش آن پی ببرند.
3. فعالیت ذهنی: فعالیت ذهنی به افراد خلاق مجال می دهد نسبت به مسائل دیدی تازه و نگرش نوین بیابند. افراد خلاق برای رسیدن به نتیجه، نکات متضاد و متناقض را با هم در نظر می گیرند. آن ها غالباً در چهارچوب قیاس می اندیشند و در حقیقت، با فرضیه های موجود مبارزه می کنند.
4. بی باکی وعلاقه به انجام کارهایی که با ریسک توأم است.
5. عینیت گرایی: اگر این ویژگی نباشد، افراد خلاق جهانی برای خود می سازند که حقیقتی ندارد.
6. انگیزه درونی: افراد خلاق کارها را به خاطر لذت و رضایت بخشی انجام می دهند و تلاشی را که برای انجام آن می کنند، دوست دارند.
اقدامات لازم برای خلاق ساختن دانش آموزان
1. آشنا ساختن مدیران و معلمان با مفاهیم خلاقیت و راهکارهای پرورش و تقویت آن در فراگیران. برای آشنا ساختن مسئولان مدارس و معلمان با خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، می توان از آموزش در دوره های ضمن خدمت استفاده کرد. معلمان ، مربیان و مدیران پس از آشنایی با راهکارهای پرورش خلاقیت در فراگیران در این دوره ها می توانند این راهکارها را در کار خود به کار گرفته و ضمن دوری از هر گونه سخت گیری های بی مورد و بی جا دانش آموزان را به مشارکت فعال در تدریس و انجام کار گروهی تشویق کنند. همچنین می توانند به دانش آموزان آزادی های معقول بدهند تا با خیال راحت و اطمینان خاطر نظرات و عقاید خود را بیان کنند. این گونه تدبیرها زمینه ی پرورش خلاقیت در فراگیران را فراهم خواهد آورد.
2. تغییرات اساسی در کتاب های درسی : هرچند با استفاده از مطالب و مفاهیم موجود در کتا بهای درسی و شیوه های تدریس موجود نیز می توان به پرورش خلاقیت کمک کرد اما برای استفاده بیشتر و بهتر از این امکانات و ضرورت خلاقیت لازم است در تألیف کتاب های درسی فقط ارائه ی مطالب در سطح دانش نباشد بلکه متن درس و سوالات آخر درس به گونه ای باشد که دانش آموز را به تفکر وادارد و در نتیجه زمینه ی مشارکت دانش آموز را برای شرکت در بحث گروهی فراهم نماید .
3. تغییرات در شیوه ارزشیابی و امتحانات : برای پی بردن به میزان موفقیت دانش آموز در دروس و نتیجه گیر ی از کار خود از سیستم ارزشیابی بهره می بریم. ارزشیابی نیز باید بتواند خلاقیت دانش آموز را بسنجد . یعنی به جای سوالات تستی و کوتاه پاسخ یا سوالات همگرا از سوالات واگرا یا سوالاتی که دانش آموز را به تفکر و ارائه ی عقیده و نظر وا دارد.به همین منظور می توان به پرسش های مستمر و فعالیت های خارج از کلاس و مرتبط با موضوع بها داده و زمینه رشد خلاقیت و شکل گیری آن را از اولین سالهای ورود به مدرسه فراهم نمود.
4. علاقه مند کردن دانش آموز به مطالعه : تصور کنید دانش آموزی که از ابتدای کودکی با کتاب آشنا می شود و با نویسنده های گوناگون ، داستانهای مختلف و سرزمین ها و فرهنگ های متفاوت ، علوم و هنرهای جدید یا حوادث مهم تاریخی آشنا شود ؛ به طور حتم متفکر بار خواهد آمد و در نتیجه ارتباط با شخصیت های گوناگونی که در داستانها مطالعه نموده مقدمه ی تفکر و خلاقیت را در او ایجاد می کنند و با بهره گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است، دنیایی بزرگ و پهناور مقابل چشمان کودک گشوده می شود و می تواند آزادانه خیال پردازی کند. بنابراین ضروری است هر چه بیشتر کتابخانه ها ی مدارس و به خصوص کتابخانه های کلاسی را فعال کنیم. در ضمن با برگزاری مسابقات کتابخوانی به شیوه ی فردی یا گروهی علاقه به مطالعه را تقویت کنیم.
5. استفاده صحیح و مطلوب از ساعات درس انشا : درس انشا پایه و اساس تفکر و خلاقیت در دانش آموز است که متأسفانه در برخی مدارس بی اهمیت تلقی می شود. استفاده ی معلمان از موضوعات تکراری و کلیشه ای روش درستی نیست. برای استفاده مطلوب تر از ساعات درس انشا لازم است کتابخانه را به کلاس ببریم و یا بهتر از آن دانش آموزان را به کتابخانه ببریم. با مطالعه کتاب و مجلات گوناگون غیر درسی و نوشتن خلاصه یا ارائه نتیجه ای از مطالب خوانده شده و بیان آن برای سایر دوستان علاوه بر افزایش عمق یادگیری ، مهارت در نوشتن و خلاقیت را در دانش آموز پرورش می دهیم.
6. تغییر نام درس هنر به پرورش خلاقیت ، نوآوری و ابتکار: متأسفانه هنوز هم در برخی مدارس شاهد آن هستیم که از درس هنر به نحو شایسته استفاده نمی شود. استفاده از نیروهای غیر تخصصی درتدریس این رشته یا استفاده از ساعت درس هنر برای جبران عقب ماندگی در سایر دروس کار بسیار خطا و نابجایی است. البته تغییر عنوان درس به تنهایی حلال مشکل نیست بلکه با توجه به تنوع در دنیای کنونی و مهارت ها و هنرهای مختلفی که در جامعه رایج است ، استفاده از هنرهای سنتی مانند خط و نقاشی در کنار هنرهای گلسازی ، سفالگری ، طراحی روی سفال ، ساخت پازل یا تابلوهای چوبی و... از فعالیت هایی است که می توان ابتکار و خلاقیت را در دانش آموزان پرورش داد. در ضمن چنانچه زمینه را برای نمایش گذاردن آثار و هنرهای دانش آموزان برای سایر دانش آموزان و اولیای آنان فراهم کنیم در پرورش ابتکار و خلاقیت دانش آموز گام درستی برداشته ایم. برای مثال ما در آموزشگاه خود ضمن نظر سنجی از دانش آموزان برای پر نمودن ساعات فوق برنامه، کلاس های آموزش طراحی روی سفال ، سرود و تئاتر، طراحی پازل را آموزش می دهیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از دانش آموزان مواجه شدیم.

چند توصیه :

- به عنوان معلم شخصاً به فعالیت های خلاق علاقه نشان دهید و با دانش آموزان خود در انجام تمرینات خلاقیت مشارکت نمایید.
- در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن، به دانش آموزان اطلاعات لازم را بدهید.
- در کلاس خود تا حد امکان از وسایل و روش های آموزشی دیداری- شنیداری استفاده کنید.
- برای تخیلات و افکار نو دانش آموزان ارزش و احترامی ویژه قائل باشید.
- در کلاس خود فضایی برای ابراز شوخ طبعی پدید آورید و این حس را در خود و دانش آموزان خود فعال نگاه دارید.
- به دانش آموزان بیاموزید که افکار و رفتارهای خود را بیش از حد مورد قضاوت و ارزش یابی قرار ندهند.
- با دانش آموزان خود از روش پرسش و پاسخ استفاده کنید و آن ها را به پرسیدن سؤالاتشان ترغیب نمایید.
- آن ها را عادت دهید که برای حل مسائل، همواره راه های متعددی را جست وجو کنند.
- تفاوت های فردی میان دانش آموزان را در نظر داشته باشید و به فردیت هر یک از آن ها احترام بگذارید.
- تا حد امکان به دانش آموزان امنیت و آزادی عمل بدهید و از وضع مقررات خشک و محدودکننده در کلاس خودداری کنید.
- دانش آموزان را به دست کاری و تغییر عقاید و اشیا تشویق کنید.
- آن ها را به مطالعه و کسب اطلاعات در زمینه های مختلف ترغیب نمایید.
- اهمیت خلاقیت و آثار و نتایج ارزشمند تفکر خلاق را برای آن ها تبیین کنید.
- آن ها را با زندگی نامه های افراد خلاق تاریخ آشنا نمایید.
- دانش آموزان خود را با مسائل حل نشده روبه رو کنید و از آن ها راه حل های جدید بخواهید.

 


نتیجه :
خلاقیت توانایی و استعدادی است که در نوع بشر عمومیت دارد و در پرورش این استعداد عواملی چون مهارت یابی ، آموزش پذیری ، سطح دانش و آگاهی ، میزان تجربه، خطر پذیری و نترسیدن از اشتباه و شکست تأثیر دارند. تعدادی از راهبردهای رشد خلاقیت در دانش آموزان به شرح زیر می باشد.
هدایت معلمان به ااستفاده از شیوه های نوین در تدریس
مشارکت دانش آموزان در حین تدریس ( ارتباط دو طرفه )
استفاده از قدرت تخیل و تصویرسازی در فراگیران.
ایجاد امنیت عاطفی ، اجتماعی و فرهنگی برای دانش آموزان.
به کودکان نشان دهیم که عقاید آنان باارزش است. لازم است که والدین و مربیان نه تنها درباره امور و مسایلی که به کودک مربوط می شود، بلکه درباره مسایل و امور خانه و مدارس که دخالت کودک در آنها شایسته است از او نظر بخواهند و عقاید او را هم مثل عقاید بزرگترها در حضور خود کودک به بحث و گفتگو بگذارند. کودکانی که به نوعی خلاقیت آنها برانگیخته شده است، روابط و مفاهیمی را می بینند و درک می کنند که والدین و مربیان آنها ممکن است درک نکنند و گاهی چنان عقایدی را مطرح می کنند که بزرگترها قادر به ارزشیابی و جایگزینی آن نیستند. ترغیب کودکان به ابراز عقاید نو و غیرعادی همراه با قدردانی از آنها، اصولی هستند که در تربیت خلاقیت باید موردنظر باشند. این نکته را باید درنظر داشت که اگر آمادگی قبلی برای احترام به عقاید و افکار غیرعادی را نداریم، نباید بروز و ظهور آن افکار را تشویق کنیم، زیرا بی اعتنایی نسبت به این گونه عقاید، ضرر و زیانش بیشتر از آن است که ابراز نشود. معلم به این منظور می تواند در جلسات درسی خود فرصتی را برای اظهارنظر آزاد مربیان عقاید و اندیشه های متنوع در اختیار دانش آموزان قرار دهد و اندیشه ها و عقاید و آزاداندیشی آنها را مورد ستایش قرار دهد. همه روان شناسان وجود فضای آزاد آموزشی را که در آن ابراز عقاید مختلف دانش آموزان وجود فضای آزاد آموزشی را که در آن ابراز عقاید مختلف دانش آموزان با تأیید و خوشرویی معلمان و دیگران موجه می شود، یکی از عوامل مهم رشد استقلال فکری می دانند. یکی دیگر از روشهای پرورش خلاقیت، این است که از کودکان بخواهیم جملات ناتمام، داستانهای ناکامل و نقاشیها و تصاویر نیمه تمام و مبهم و حتی اشیاء نیمه کاره را کامل کنند. کودک در چنین مواردی، سعی می کند منتهای ابتکارات خود را برای تکمیل مطالب یا شیء ناتمام به کار برد.
امید است با بهره گیری از این اقدامات در مدارس شاهد شکوفایی استعدادهای فرزندان ایران عزیز در عرصه های گوناگون علمی و عملی باشیم.

 

منابع:
سلیمانی افشین، 1381، تمرینات و روش عملی پرورش خلاقیت برای معلمان و مربیان، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
جوادیان، مجتبی (مترجم)، (1372)، آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان، نوشته شل کراس، مشهد: آستان قدس رضوی
سیف علی اکبر، 1379، روان شناسی پرورشی، تهران، آگاه
روش تلفیقی، جزوه گروههای آموزشی

 


[ سه شنبه 92/9/19 ] [ 9:43 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

غذا خوردن دارای آدابی است؛ آدابی که در هیاهوی زندگی شهری و سرعت حرکت متروها آن را گم کرده‌ایم. اغلب فراموش می ‌کنیم که بخش مهمی از دوندگی‌های ما در زندگی، برای به دست آوردن لقمه ‌ای نان و چیدن سفره‌ای برای صرف غذاست. انگار وظیفه داریم فقط غذا را فراهم آوریم و بعد از آن، کار را تمام شده فرض کنیم و بدون مراعات هیچ ‌گونه آدابی، به خوردن رو ‌آوریم. در صورتی که غذا خوردن هم برای خودش آدابی دارد. آدابی که پیشینیان ما آن ها را رعایت می‌ کردند. اما به مرور زمان در حال کنار گذاشتن آنها هستیم و زندگی شهری را بهانه این کار قرار داده‌ایم. اما اگر با خودمان رو راست ‌باشیم، متوجه می ‌شویم که در بسیاری مواقع، یا آداب صحیح غذا خوردن را نمی ‌دانیم و یا در این کار تنبلی و بی‌ سلیقگی می ‌کنیم.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد آداب غذا خوردن، به سئوالات زیر پاسخ داده اند. در هر کجا هم که لازم بوده از کتاب درخشان "مستطاب آشپزی" نجف دریا بندری کمک گرفته ‌ایم.

موقع غذا خوردن حرف بزنیم؟
یکی از این باورها این است که هنگام غذا خوردن به فرزند خود می ‌گوییم "حرف نزن بچه، غذاتو بخور، آدم که موقع غذا خوردن حرف نمی ‌زنه". شاید این جمله قبلا کاربرد داشته، اما در زندگی امروزی که در بسیاری مواقع فرزند خانواده، پدر و مادر خود را فقط سر سفره غذا در کنار هم می‌ بیند، خیلی کارایی نداشته باشد. بنابراین در هنگام غذا خوردن کمی با هم حرف بزنید و خاطرات خوبی را که در طول روز داشته‌اید، با یکدیگر در میان بگذارید. فقط یادتان باشد در این کار زیاده روی نکنید و همچنین آرام و بدون هیجان صحبت کنید؛ مثلا تعریف‌ صحنه‌ تصادفی که در خیابان دیده‌اید، در هنگام صرف غذا خیلی کار درستی نیست.

با چه کسی غذا بخوریم؟
با کسی غذا بخورید که از مصاحبت با او لذت می ‌برید. تحقیقات نشان می ‌دهد هنگامی که ما از غذا خوردن لذت می‌ بریم، هورمون ‌هایی در بدن مان ترشح می‌ شوند که جذب غذا را افزایش می ‌دهند و استرس ما را کم می ‌کنند.

سفره ی غذا، مقدس است. جایی است برای در کنار هم بودن و لذت بردن از مصاحبت با یکدیگر.

غذا، یک ابزار قوی جهت برقراری دوستی است. در بسیاری از مواقع بزرگ ‌ترین قراردادهای سیاسی و اقتصادی سر میز غذا بسته می ‌شود، چون افراد در شرایطی که غذا می ‌خورند، حال بهتری دارند و بهتر می ‌توانند با دیگران تفاهم داشته باشند.

سفره را کجا پهن کنیم؟
به محیطی که در آن غذا می ‌خورید، اهمیت بدهید. سفره غذا را باید در جایی پهن کنید که آرامش ‌بخش و اشتها برانگیز باشد و شما را سرذوق آورد و باعث شود که شما از غذا خوردن لذت ببرید. دکتر کیمیاگر در این خصوص پیشنهادات خواندنی‌ای دارد:

* سفره را در نورگیرترین‌ جای ممکن پهن کنید. نور تاثیر شگفت‌انگیزی در تحریک اشتها و ایجاد نشاط در ما دارد.

* تابلوهای نقاشی به دیوار آویزان کنید. سفره را بهتر است در جایی پهن کنید که چند تابلوی زیبا از مناظر طبیعت به دیوار آن آویزان باشد تا موجب آرامش درونی در شما شود.

* به موسیقی ملایمی گوش کنید. تحقیقات نشان می ‌دهد که گوش دادن به موسیقی ملایم موجب ترشح هورمون‌ هایی می ‌شود که جذب غذا را افزایش می ‌دهند.

* وقت کافی به غذا خوردن اختصاص دهید. غذا خوردن حداقل به 30 دقیقه ‌ زمان نیاز دارد. غذا خوردن یک فعالیت اجتماعی و محور جمع شدن افراد است.
چه ساعتی غذا بخوریم؟

غذا خوردن ما باید از یک نظم خاصی پیروی کند، اما نه در حدی که باعث ایجاد وسواس شود. برای ساعت غذا خوردن باید یک محدوده ی زمانی در نظر بگیریم.

صبحانه‌ را باید با فرصت بخوریم و هرگز آن را فراموش نکنیم. اگر هر روز ده دقیقه زودتر از خواب بیدار شویم، حتما فرصت کافی برای صرف صبحانه پیدا خواهیم کرد. بین شام خوردن تا خوابیدن هم بهتر است یک 5/1 تا 2 ساعت فاصله باشد تا غذا از معده تخلیه شود.

سالاد قبل از غذا یا بعد از غذا؟
هیچ‌ چیز نمی ‌تواند سفره ما را به اندازه یک ظرف سالاد که با سلیقه‌ ای خاصی تزیین شده است، زیبا کند و اشتهای ما را برای غذا خوردن تحریک نماید. اما قانون خاصی برای بهترین وقت صرف سالاد وجود ندارد. فقط باید همراه غذا سالاد بخوریم.

سالاد معمولا به عنوان یک پیش‌غذا استفاده می ‌شود، چون برخی عقیده دارند که سالاد اشتها ‌برانگیز است. برخی هم می گویند در این حالت غذای کمتری می ‌خورند و کمتر چاق می ‌شوند.

هرگز نباید سالاد را که معمولا سرد است، روی غذای گرم ریخت، چون باعث پژمردگی اجزای سالاد و برخی آسیب‌ های غذایی به آن می ‌شود. در ضمن سالاد خوب سالادی است که دارای گوجه ‌فرنگی، حبوبات و سبزیجات تازه باشد. خوردن ماست و خیار را نیز فراموش نکنید.

هم‌ زمان با غذا، میوه بخوریم؟
بسیاری از خانواده‌ها عادت دارند که یک ظرف میوه هم روی سفره غذا قرار دهند و هم‌ زمان با غذا خوردن، میوه هم میل کنند. این کار اصلا صحیح نیست، زیرا خوردن میوه همراه با غذا باعث ترشح آنزیم‌ هایی می ‌شود که جذب غذا را مختل می ‌کنند. در ضمن چون خود میوه‌ها دارای کالری هستند، بهتر است به عنوان میان ‌وعده مصرف شوند.
با غذا آب مصرف کنیم یا نه؟

حتما شما هم شنیده‌اید که می ‌‌گویند بهتر است همراه با غذا آب ننوشید. اما دکتر کیمیاگر معتقد است این موضوع در مورد همه غذاها صدق نمی کند و می گوید: "برخی‌ ها عقیده دارند که در اثر نوشیدن آب، شیره معده رقیق می ‌شود، اما این دلیل خیلی منطقی نیست، چون روزانه معده، دو سه لیتر شیره ترشح می ‌کند. بنابراین نوشیدن آب با غذاهای خشک، در حد یک لیوان اشکالی ندارد. البته معده نباید سرد و گرم شود، بنابراین همراه غذا، آب یخ و خیلی سرد ننوشید. خوردن نوشیدنی‌ هایی مثل دوغ نیز توصیه می ‌شود."

با غذا ماست بخوریم؟
با روش ‌ها و کارهای خیلی ساده‌ای می ‌توانید تغذیه سالم‌ تری داشته باشید. خوردن سالاد و لبنیات (ماست و دوغ) و سبزی همراه غذا ضروری است. برخی می ‌گویند لبنیات را همراه با غذا نخورید، چون جذب آهن را کم می ‌کند. اگر چه این موضوع درست است، اما در مواقعی رخ می‌ دهد که ما بیش از حد ماست مصرف کنیم. خوردن حدود 150 گرم ماست با غذا اشکالی ندارد، چون اگر همراه با غذا ماست نخوریم، معمولا فرصت دیگری برای خوردن ماست پیش نمی آید.

علاوه بر ماست، برای هر کسی باید یک پیش دستی سبزی هم اختصاص دهیم، چون وقتی سبزی را در یک ظرف بزرگ در وسط سفره قرار می ‌دهیم، دست خیلی از افراد به آن نمی‌ رسد و از خیر خوردن آن می‌ گذرند.

 


[ دوشنبه 92/9/18 ] [ 11:7 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]

فلینظر الانسان الی طعامه (عبس 24) انسان باید به غذای خویش بنگرد.

1-آیا میدانید قرمزی درون کالباس از گوشت تاج خروس است.(زیر دندان خود حس کرده اید.)

2-آیا میدانید ماده اولیه کالباس از سویاست که سودازا و مضر است و موجب کم حافظگی می شود.بنابر شواهد عینی زایدات گوشت وگوشت های غیر قابل استفاده برای ساخت سوسیس و کالباس استفاده می شود.

3-آیا میدانید پیامبر اسلام (ص) فرموده اند گوشت گاو مرض است. روغن آن دارو و شیر آن شفا است.

4-آیا میدانید گوشت گاو به گفته بو علی سینا عامل 16 بیماری مهلک می باشد که اولین آن سرطان و دومین آن مالیخولیا (اسکیزوفرنی) و سومی آن بواسیر می باشد. جنون گاوی ویروس و میکروب نیست بلکه پروتئین گاو است.

5-آیا میدانید در شیر پاستوریزه فقط 2درصد چربی حذف شده و به جای هزینه پاستوریزاسیون ماده نگهدارنده بنزوات سدیم زده میشود که خطر ناک و سرطان زاست.

6-آیا میدانیددر شیر استرلیزه که امکان نگهداری 6 ماه خارج از یخچال را دارد غلظت بنزوات سدیم بیشتر است.

7-آیا در ماکارونی 20درصد گنوتن صنعتی استفاده می شود که سرطان زاست. و در بسیاری کارخانه ها نان خشک کپک زده به جای آرد در ماکارونی استفاده می شود و ماکارونی یبوست زاست.

8-آیا میدانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانس های علمی به عنوان سم کبد معرفی میشود.

9-آیا میدانید در نان باگت برای متخلخل شدن از پودر های بکینگ یا جوش شیرین زیاد استفاده می شود که در گمرک ها با علامت مرگ وارد میشود.

10-آیا میدانید نان های مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهمترین قسمت ریز مغذی که گروه ویتامین های (ب) می باشد محرومند ونان باگت بدترین نانهاست.

11-آیا میدانید ساندیس ها، نوشابه ها ،بیسکویت ها ، کیکها و...با قندهای مصنوعی چون ساخارین که 1000برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته میشودکه دشمن کبد و کلیه است.

12-آیا میدانید رنگ های افزودنی در نوشابه ها ، ساندیس ها ، کیک ها ،آدامس ها همه سرطان زا هستند.

13-آیا میدانید ماده مخدر به نام cola (پپسی کولا، کوکا کولا و...) در اکثر نوشابه ها وجود دارد که کافئین و کارامل از این دست هستند.

14-آیا میدانید گوشت مرغ و ماهی که متاسفانه سفارش بسیاری از پزشکان است بلغم زاست و موجب سکته و تومور های مختلف می گردند.

15-آیا میدانید گوشت مرغ و ماهی های پرورشی با هورمونها هستند که عوارض متعدد به بار می آورند.

16-آیا میدانید قیمت روغن های مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود 12 الی 15 هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار 900 الی 800 تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزان تر است.

17- آیا میدانید سرکه های صنعتی از اسید استیک محلول در آب بعلاوه اسانس ها و رنگ ها هستند که همگی بسیار مضر اند.

18-آیا میدانید بیشتر محتوای روغن ها ی مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاههای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و ... می شود که کشنده است.


19-آیا میدانید جهت براق شدن خیار گلخانه ای از روغن مالی استفاده و خیار گلخانه ای بدلیل ندیدن نور خورشید سرطان زا و خطر ناک اند.


20-آیا میدانید موز به جای هوای گرم جنوب در گلخانه های شهر های مختلف ،از جمله شهر های شمالی ، آن هم توسط کاربیت ظرف چند روز به طور انبوه به عمل می آید و موجب تولید مرض و یبوست زاست.


21-آیا میدانید در اکثر کارخانه ها ی آبلیمو های صنعتی حتی یک لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از «آب کاه» بعلاوه برخی اسانس ها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو میباشد.

22-آیا میدانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشور ها فضولات انسانی تولید می شود وموجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب وبیماری ایسکمیک قلبی می شود و شعار« کره مارگارین ( گیاهی) دوست قلب شما » فریب افکار عمومیست.

23-آیا میدانید نوشابه ها موجب آسیب دیدگی سلولهای کبدی ،بیقراری،نامنظمی ضربان قلب به علت وجود بنزوات سدیم و کافئین می شود.

24-آیا میدانید گاز co2 موجود در نوشابه ها سبب پوکی استخوان میشود. فسفر و اسید سولفوریک رقیب کلسیم سطح استخوان وموجب نرمی استخوان می‌شود یک عدد نوشابه به اندازه 6 بشقاب برنج چاق کننده است وضرر شربتهای کارخانه‌های مشابه «سن‌ایچ»کمتر از نوشابه نیست.

25- آیا می‌دانیدمواد قندی موجود در داخل نوشابه‌ها موجب پوسیدگی دندان می‌شود.(اگر دندان شکسته‌ای را در داخل بطری نوشابه بیاندازید پس از 7 ساعت حل می‌شود)

26-آیا می‌دانیدسس مایونز حاوی مواد نگهدارنده(سربات پتاسیم وبنزوات سدیم)است که ایندو سرطان‌زا هستند.

27-آیا می‌دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتربرای صدمه به پوست وجوش صورت است.

28-آیا می‌دانید پفک بر اساس تحقیقات پزشکی انجام شده در کشور انگلستان موجب عقیمی وناباروری در کودکان می‌گردد.

29-آیا میدانید پفک حاوی تار ترازین (ماده قرمز و نارنجی رنگ) سبب اختلالات رفتاری و اضطراب و پرخاشگری و عصبیت در اطفال می شود.

30-آیا میدانید پنیر پفک(پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد . چسبندگی پفک بر اساس تحقیقات تا 7 بار مسواک هم تمیز نمی شود وموجب بی اشتهایی می شود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر 2 عدد میباشد.

31-آیا میدانید برنج پر مصرف ترین اقلام سفره ایرانیان سودا زاست وموجب غلظت خون می‌شود . برنج یبوست زاست که یبوست مادر همه بیماریهاست. برنج موجب انسداد عروقی ،سنگ صفرا و سنگ کلیه میشود. خوردن برنج موجب تیرگی پوست میشود.

32-آیا میدانید چای سیاه موجب کم خونی ، آریتمی قلب، اختلالات گوارشی، چروکیدگی پوست و ریزش مو می‌‌شود.

33-آیا میدانید شکر سفید برای کبد مضر و موجب به هم خوردن متابولیسم سلولهای کبدی و مواد رنگبر قند و شکر هم مضر میباشد.

34-آیا میدانید قند و شکر تفاله باقیمانده چغندر قند و نیشکر است که مواد ارزشمند آن گرفته شده و به دامها داده می‌شود.

35-آیا میدانید روش ذبح مرغها سبب ترشح هورمون استرس در بافتهای آنها می شودکه مضر است.

36-آیا میدانید به مرغها آنتی بیوتیک های متنوع و متعددی خورانده می‌شودکه درصد بروز و شیوع عفونتهای میکروبی مصرف کنندگان را بالا می‌برد . مرغ های ماشینی بر اساس تحقیقات فرانسوی‌ها بدلیل محرومیت از نور آفتاب بسیار مضرند.

37-آیا میدانید اسید های چرب ترانس در چیپس پس از حرارت مکرر سرطان زا می‌شوند.

38-آیا میدانید کلیه تن ماهی ها ، کنسرو ها ، کمپوتها، سرکه ،آبلیمو و آبغوره ها ی کارخانه ای، رب کارخانه ای، بستنی ها، شگلاتها، کاکائوها، بیسکویتها و اقلام غذایی کارخانه ای و بسته بندی بدلایل متعدد مضر، سرطان زا و کشنده هستند.

39-آیا میدانید ظروف استیل، سرب در داخل غذا می‌نماید که سرطان زاست. ظروف تفلون بدلیل تخریب لایه های تفلون سرطان زاست.

40-آیا میدانید ظروف آلومینیوم موجب کم خونی،آلزایمر،ضعف اعصاب و لرزش دست می‌شوند و ظروف لعابدار حاوی ترکیب سرب بوده و سرطان زاست.ظروف زودپز،تند پز،مایکروویو و دستگاههای داغ کننده برقی همگی مضرند.

41-آیا میدانید مسواک پلاستیکی رایج موجب از بین رفتن مینای دندان و خمیر حاوی فلوراید موجب پوسیدگی دندان می‌شود.

 


[ دوشنبه 92/9/18 ] [ 11:4 صبح ] [ رشید رئیسی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب